Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

I en annan tråd så kom det en fråga om varför Sverige inte får fram maratonlöpare i toppklass. Tycker det är en intressant fråga och vill följa upp det lite. Jag tycker egentligen inte det är särskilt konstigt att vi inte får det och det finns en mängd an

Är det någon skillnad i pengar nu och då? Fanns det mer pengar i sporten förr?

Nä, snarare tvärtom.

dagens "ideal" hets med att vara i form/sund gör kanske att fler tränar som för att hålla igång... som kanske för 20-30 år sedan inte tränade...

det är intressant dock... dagens träningsupplägg kanske inte är 100% effektiva för toppresultat men kanske 1

För 30-40 år sedan fanns det nästan ingen annan motionsform än löpning. "Alla" som ville "träna lite" eller motionera på egen hand gjorde det genom att springa på sågspånsspåret eller i skogen. Enda alternativet var att jaga en boll i korpen, men då var d

Det är alltså alla gym, Friskis & Svettis och liknande institutioner som har förstört intresset för löpning 🙂

Om man tittar historiskt på idrott så är faktiskt inte sambandet mellan bredd och topp given. Ofta har det snarare varit så att bredden kommit efter att någon "ensamvarg" slagit igenom och populariserat idrottsgrenen ifråga.

Jag följer utvecklingen i nå

ALLA konditionssporter tappar i antalet utövare på tävlingar.
Oavsett om det är skidor, skridsko, rodd, kanot, cykel eller långdistanslöpning.

Det är för "jobbigt", lite mediatäckning, tar tid och är inte "The Quick fix" utan tar år av seriös träning för

Löpningen har väl inte tappat i antalet som ställer upp i tävlingar? Antalet har väl ökat de senaste åren (Vårruset, tjejmilen, Lidingös alla distanser, GV Shlm Marathon, alla Blodomlopp mf.l)?

Lurar lite på om vi har för mycket fakta och analys och som

Jag talar om tävlingsidrott.
De stora flertalet som springer SM, LL, vårruset och GV etc. är inte direkt tävlingslöpare utan "joggare". De springer för motionens skull och blir glada för en bättre tid än förra gången, eller hur!?