Quote from Funbeat user on 22 January 2009, 17:59Ja folk verkar ha tränat på bra på 70- och 80-talen. Dubbla pass och en veckomängd på 10 mil var inte ovanligt bland motionärer. Frågan är om eliten då tränade mer än dagens elit? Kjell-Erik Ståhl tex låg väl runt 15-20 mil/v och vissa toppveckor 25 mil i
Ja folk verkar ha tränat på bra på 70- och 80-talen. Dubbla pass och en veckomängd på 10 mil var inte ovanligt bland motionärer. Frågan är om eliten då tränade mer än dagens elit? Kjell-Erik Ståhl tex låg väl runt 15-20 mil/v och vissa toppveckor 25 mil i
Quote from Funbeat user on 22 January 2009, 21:43Anders Gärderuds formell: 2 x 7 x 52 x 10.
Alltså träna 2 gånger om dagen, 7 dagar i veckan, 52 veckor om året, i 10 år.
Anders Gärderuds formell: 2 x 7 x 52 x 10.
Alltså träna 2 gånger om dagen, 7 dagar i veckan, 52 veckor om året, i 10 år.
Quote from Funbeat user on 22 January 2009, 22:07Gärderuds formel stämmer ju hyfsat med den generella "det krävs 10000h för att bli bäst". I övrigt har jag hört att man i Usa minskade volymen, ökade kvalitén och fick sämre löpare. Så nu börjar man gå tillbaka till mer volym, och det är väl tänkbart att
Gärderuds formel stämmer ju hyfsat med den generella "det krävs 10000h för att bli bäst". I övrigt har jag hört att man i Usa minskade volymen, ökade kvalitén och fick sämre löpare. Så nu börjar man gå tillbaka till mer volym, och det är väl tänkbart att
Quote from Funbeat user on 22 January 2009, 22:23Ja visst har det med idrottsgrenens karaktär att göra helt klart. Tänk om det var marathon för dom bästa varannan helg och det stod 186 000 galna anhängare å hejade å man kunde följa loppet från start till mål från en å samma plats. Å så prispengar som i
Ja visst har det med idrottsgrenens karaktär att göra helt klart. Tänk om det var marathon för dom bästa varannan helg och det stod 186 000 galna anhängare å hejade å man kunde följa loppet från start till mål från en å samma plats. Å så prispengar som i
Quote from Funbeat user on 22 January 2009, 23:00En kommentar till Anders Nilsson om att det för 30-40 år sedan nästan inte inte fanns annat än löpning.
Tvärtom skulle jag säga. Det som gällde på 60- och 70-talen när jag växte upp var fotboll, ishockey, tennis (Björn Borg-feber). Orientering var stort
En kommentar till Anders Nilsson om att det för 30-40 år sedan nästan inte inte fanns annat än löpning.
Tvärtom skulle jag säga. Det som gällde på 60- och 70-talen när jag växte upp var fotboll, ishockey, tennis (Björn Borg-feber). Orientering var stort
Quote from Funbeat user on 23 January 2009, 10:33Kan det ha något att göra med motivet. Varför ska jag satsa 10 000h när jag ändå bara blir bra i Sverige men ändå får pisk av 100 Kenyaner. Drivkraften saknas så de som vill satsa väljer andra sporter där man kan bli bäst i Världen?
Kan det ha något att göra med motivet. Varför ska jag satsa 10 000h när jag ändå bara blir bra i Sverige men ändå får pisk av 100 Kenyaner. Drivkraften saknas så de som vill satsa väljer andra sporter där man kan bli bäst i Världen?
Quote from Funbeat user on 23 January 2009, 10:41Det är bara att gå över till jägarkost och fettdrift.
Det är bara att gå över till jägarkost och fettdrift.
Quote from Jonny Persson on 23 January 2009, 10:50Jo drivkraften kan nog också ha en del att göra med det. Att det känns meningslöst att satsa i en gren där det är så svårt att bli bäst... Men jag undrar ändå över det där med toppbredden. Får man fram ganska många som gör mellan 2.20-2.40 borde det dyka
Jo drivkraften kan nog också ha en del att göra med det. Att det känns meningslöst att satsa i en gren där det är så svårt att bli bäst... Men jag undrar ändå över det där med toppbredden. Får man fram ganska många som gör mellan 2.20-2.40 borde det dyka
Quote from Funbeat user on 23 January 2009, 10:53Holm, Kluft, Kallur, Olsson, Bergquist, Wissman.
Dessa har kommit fram utan att det finns en toppbredd inom svensk arenaidrott. Eller?
Waldner, Persson, Äpplet. Det fanns väl egentligen heller ingen bredd (iaf inte av kinesiska mått) att tala om där hel
Holm, Kluft, Kallur, Olsson, Bergquist, Wissman.
Dessa har kommit fram utan att det finns en toppbredd inom svensk arenaidrott. Eller?
Waldner, Persson, Äpplet. Det fanns väl egentligen heller ingen bredd (iaf inte av kinesiska mått) att tala om där hel
Quote from Funbeat user on 23 January 2009, 10:57Vänta bara tills Mustafa Mohammed går över till marathon om ett par år, då ryker Kjell-Erik Ståhls rekord!
Den intressantaste artikeln om löpning jag har läst var en intervju med Musse i någon av kvällstidningarna, där han bl.a. berättade om träningslägr
Vänta bara tills Mustafa Mohammed går över till marathon om ett par år, då ryker Kjell-Erik Ståhls rekord!
Den intressantaste artikeln om löpning jag har läst var en intervju med Musse i någon av kvällstidningarna, där han bl.a. berättade om träningslägr