Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Sverige har bra tekniktränare och som kan mycket biomekanik.
Wissman är lite unik som har kommit fram och har en tioårsplan med start på 200.

Sverige har bra bordtennistränare, bordtennisskolor och många har även åkt utomlands.
Äpplet började som många a

Här är en riktig guru inom löpning.
http://olympics.blogs.nytimes.com/2008/05/20/the-irish-priest-and-the-long-distance-runners-in-the-kenyan-highlands/

Anders: Vad gäller de enstaka idrottarna som kom fram samtidigt så är det nog något av en slump. Tror dock att samtliga kom fram genom att dom hade förebilder. Friidrotts-VM i Gbg var en fin bidragande orsak. Patrik Sjöberg en enorm inspirationskälla för

Tänkte spinna vidare lite på hela "löp boomen" som vi faktiskt upplever just nu (fuklltecknade lopp så långt öga når). Kruxet är fokuset inför dessa tävligar. Av någon anledning som övergår mitt förstånd är inställningen inför ett lopp alltid är att ta si

Marcus:
Absolut, ingen i tredje världen börjar ju springa för nöjes skull. Det är förstås en enorm skillnad i motivation när löpningen är en chans att ta sig ur fattigdomen. Det var också en sak som Musse sa om att träna i Kenya, att de han tränade med in

Spinner lite vidare på vad Kalle säger. Om att ta sig runt. Jag sprang ju några Lidingölopp på 80-talet och då fanns nästan inga som var där för att klara loppet och att ta sig runt. Det var ju en ren självklarhet, var väl nästan så att vi som inte klarad

Är det inte en allmän samhällsutveckling att vi ska vara lite lagom? Att det nästan är suspekt att satsa allt på att bli bra på något?

Håller med där Micke, se bara då jag, här på FB, råkade klaga på de som sprang långsammare än vad de borde map ålder. Jag fick en massa skit och de var minsann duktiga som kunde gå fort osv osv...

Micke, du tittar inte tillräckligt långt bakåt. Björn Borg-feber och inomhushallar kom på 70-talet. De som var duktiga löpare då hade formats innan dess. När Nåjde, BP, Ståhl, Glans, Högberg, Gärderud började sina elitkarriärer var vi fortfarande i ett la

Kan det även vara så att förutom att folk blivit "latare" (vill ha snabba resultat snabbt med minsta möjliga insats) är att det inte längre finns lika mycket fritid att lägga på sin träning.

Självklart handlar allt om prioriteringar och val. Men man kan