Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVarför har ni pulsmätare?
You need to log in to create posts and topics.

Jag tänkte byta ut min Clas Ohlson-cykeldator mot en trådlös med kadensmätare och nu funderar jag på om jag även ska ta med pulsmätare. Jag känner väl inte något direkt behov av att hålla koll på pulsen – mer att det kan vara en piska till att köra hårdar

Jag använder pulsmätaren för pulsträning.

Att man skulle bli slav under den är inget jag oroar mig för.

Det visar sig också att jag oftast ligger rätt med pulsen,
då känslan av rätt intensitet är rätt.

Egentligen fungerar den självupplevda ansträngning

Hej Tobias.

"Men pulsen är ju också svår att läsa något ur, eftersom den beror på dagsform, väder och mycket mer."

Skojar du med oss nu, eller? Det är den 10 Juli, inte 1 April.

Jag har mycket stor nytta av min pulsklocka och inte minst under de längre

Pulsmätaren tycker jag definitivt är användbar.

Hur användbar den är beror dock till stor del på hur stor kunskap du har om din kropp.

Ett vanligt misstag man gör är att träna för lätt när man har för avsikt att köra hårda pass, och för hårt under de

tack P för ett bra förklaring över puls träning 🙂

men Karvonen tillhör ju ett av fitnessbranschens riktiga stolpskott 🙂

Jaså, vilket stolpskott är det han tillhör? (Ursäkta, kunde inte hålla mig...)

P>>
Att läsa ut dagsformen ur pulsen är svårt. T.ex. kan svårighet att komma upp i puls bero både på att man är i väldigt god form eller på att man har tränat för hårt.

En viktigt funktion pulsklockan har för mig är att "tvinga" mig till låg intensitet när jag har det som syfte med mitt pass. Inte minst vid löpning är det lätt att det blir för hög puls än tänkt.

Anders

Hej Johan.

"Att läsa ut dagsformen ur pulsen är svårt. T.ex. kan svårighet att komma upp i puls bero både på att man är i väldigt god form eller på att man har tränat för hårt."

Inte alls svårt. Du har ju själv beskrivit en del i det hela. Att man inför