Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 16:13av Karvonens formel följer att ju bättre tränad man blir desto lugnare ska man ta det för att öka sin kondition vilket låter för bra för att vara sant och är det också 🙂
av Karvonens formel följer att ju bättre tränad man blir desto lugnare ska man ta det för att öka sin kondition vilket låter för bra för att vara sant och är det också 🙂
Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 17:36Jag skulle säga att det är svårt att träna diciplinerat utan pk. Tex att genomföra ett lågpulspass utan någon mätning är nästan omöjligt, det kryper på och sen är man uppe i dödenszon utan att man märker det. Att gå på max brukar dom flesta klara bra men
Jag skulle säga att det är svårt att träna diciplinerat utan pk. Tex att genomföra ett lågpulspass utan någon mätning är nästan omöjligt, det kryper på och sen är man uppe i dödenszon utan att man märker det. Att gå på max brukar dom flesta klara bra men
Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 17:37P.>>
Jag håller med dig i grund och botten.Vad jag menar är bara att man - precis som du säger - måste veta vad man sysslar med för att tolka pulsen.
Oavsett om det är maxpuls eller vilopuls för en given dag så krävs det en del kunskap för att veta h
P.>>
Jag håller med dig i grund och botten.
Vad jag menar är bara att man - precis som du säger - måste veta vad man sysslar med för att tolka pulsen.
Oavsett om det är maxpuls eller vilopuls för en given dag så krävs det en del kunskap för att veta h
Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 17:38Pulsmätning i kombination med wattmätning tänkte jag försöka mig på inför nästa säsong, det tror jag kan vara väldigt intressant och givande.
Pulsmätning i kombination med wattmätning tänkte jag försöka mig på inför nästa säsong, det tror jag kan vara väldigt intressant och givande.
Quote from Fredrik Närenfors on 10 July 2009, 18:10När man väl börjar mäta effekten så inser man snabbt vilket trubbigt instrument pulsen är. Den kan variera 10-15 slag vid samma effekt beroende på dagsform, temperatur och träningsnivå.
Det den är bäst på är att hålla koll på morgonpuls och andra tecken s
När man väl börjar mäta effekten så inser man snabbt vilket trubbigt instrument pulsen är. Den kan variera 10-15 slag vid samma effekt beroende på dagsform, temperatur och träningsnivå.
Det den är bäst på är att hålla koll på morgonpuls och andra tecken s
Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 20:46Tack för alla svar.
Rätt svar gav Markku: "Egentligen fungerar den självupplevda ansträngningen (Borg-skalan)
ganska bra".Då slipper jag ruinera mig! Som student så är det ganska stor skillnad mellan vanlig cykeldator med kadens och en med pulsmätare
Tack för alla svar.
Rätt svar gav Markku: "Egentligen fungerar den självupplevda ansträngningen (Borg-skalan)
ganska bra".
Då slipper jag ruinera mig! Som student så är det ganska stor skillnad mellan vanlig cykeldator med kadens och en med pulsmätare
Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 22:35tekniken är fantastisk ibland men att lära känna egna kroppen är inte så dumt det heller! man lär sig snabbt känna igen tecknen på alltför hög eller låg belastning.
tekniken är fantastisk ibland men att lära känna egna kroppen är inte så dumt det heller! man lär sig snabbt känna igen tecknen på alltför hög eller låg belastning.
Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 23:44Egentligen räcker det om du lånar en pulsklocka och tränar några pass, då känner du igen vilken belastning som ger vilken puls. Tror att dom flesta som tränat ett tag kan känna ganska bra vilken puls dom ligger på utan att titta på pk.
Egentligen räcker det om du lånar en pulsklocka och tränar några pass, då känner du igen vilken belastning som ger vilken puls. Tror att dom flesta som tränat ett tag kan känna ganska bra vilken puls dom ligger på utan att titta på pk.
Quote from Funbeat user on 11 July 2009, 02:35Jag tycket det är roligt med statistiken pulsklockan ger.
Jag tycket det är roligt med statistiken pulsklockan ger.
Quote from Funbeat user on 11 July 2009, 08:28>"När man väl börjar mäta effekten så inser man snabbt vilket trubbigt instrument pulsen är. Den kan variera 10-15 slag vid samma effekt beroende på dagsform, temperatur och träningsnivå."
Intressant, men kanske en överraskning för många?
Tyvärr är ju e
>"När man väl börjar mäta effekten så inser man snabbt vilket trubbigt instrument pulsen är. Den kan variera 10-15 slag vid samma effekt beroende på dagsform, temperatur och träningsnivå."
Intressant, men kanske en överraskning för många?
Tyvärr är ju e