Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVarför har ni pulsmätare?
You need to log in to create posts and topics.

Om någon händelsevis är intresserad av att veta mer om effektbaserad träning, så rekommenderar jag att gå med i Wattage gruppen på google groups.

http://groups.google.com/group/wattage?hl=en

Hela poängen med en pulsmätare är ju att den anpassar sig efter dagsformen. Har man inte klykat det så blir det ju smått obegripligt.

För det vanligaste annars är väl att man tar tid på en given distans. Men det säger inget om hur hårt kroppen jobbar.

S

"Således kan en pulsklocka tala om för dig att du kan ta i mer fast det känns trögt."

Skulle du kunna utveckla detta. För mig åtminstone är det helt tvärtom. Dvs. ibland anser pulsklockan att jag ska kunna höja pulsen rätt mycket, men lik förbannat säger

Jag skulle säga att det är fel på pulsmätaren i så fall, eller att bandet inte sitter rätt. Eller möjligen att något stör pulsmätaren.

Jag vet att min mjölksyra kommer nånstans mellan 80-85% av maxpuls och jag har aldrig varit med om att klockan visat nå

Fredrik
Du skulle nog bli väldigt överraskad om du fick tillfälle att träna en tid med bägge instrumenten.
De slutsatser du drar är byggda på din subjektiva upplevelse inte på faktisk ansträngning.

Anta att vi tränar samma sträcka exakt med exakt samma

Det är ju precis det den är, och den tar hänsyn till alla dessa faktorer du nämner.

Men pulsmätaren är till för att mäta av hur kroppen mår och inget annat.

/Fredrik

Ehh.... Jo men den som ska läsa av pulsmätaren måste också förstå samma algoritmer. Och de flesta gör faktiskt inte det.

För att gå ännu längre. Många vet inte ens vad de har för maxpuls men ändå tränar de utifrån rekommenderade pulszoner. De utgår då if

Vilken jobbig fråga!
Den största fördelen med min pulsmätare är nog att jag insett att jag inte behöver lägga några pengar på en wattmätare, eftersom jag ändå inte skulle förstå att dra nytta av den...

Men det finns ju mer analytiska cyklister än jag.

Tror nog att det finns de som faktiskt är intresserade och det är till dem jag skriver. Inte till Fredrik eller Paolo eller de som inte vill vidga sina vyer (H)

Jag vet var min mjölksyretröskel ligger och använder puslklockan för stunden utifrån det. Det blir mycket mer intressant med en wattmätare.