Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVarför har ni pulsmätare?
You need to log in to create posts and topics.

Är inte 300 watt en ganska normal effekt för en som tränar med effektmätare?

Finns ju enkla och mer precisa sätt att kolla sin maxpuls. I synnerhet som klockan sparar maxpulsen.

/Fredrik

>"Finns ju enkla och mer precisa sätt att kolla sin maxpuls. "

Nix. Det finns inga ENKLA sätt att kontrollera det.

Men om du känner till någon metod,
är nog många intresserade av att få det beskrivet.

Vad som är intressant är maxpuls vid utomhuscyklin

Utan några som helst akademiska ambitioner så gör jag så här. Jag cyklar en sträcka så att man får flås. I slutet av den sträckan för pulsen gärna ligga strax under mjölksyranivån.

I slutet av denna sträcka finns en längre jobbig backe som jag ger järnet

Jag tycker det verkar trafikfarligt, därför har jag aldrig vågat prova utomhus på cykel.

"Är inte 300 watt en ganska normal effekt för en som tränar med effektmätare?"

Nej det är nog inte alla förunnat David att ha en sk FTP på över 300W. FTP = Functional Threshold Power och definieras som den snitteffekt man klarar att hålla i över en timme

Varför är Maxpuls intressant??

"Tror nog att det finns de som faktiskt är intresserade och det är till dem jag skriver. Inte till Fredrik eller Paolo eller de som inte vill vidga sina vyer"

Min kommentar var inte på något sätt riktat till dig Per, utan till rubriken på den här tråden.

Jag använder pulsmätaren ungefär som Paolo gör.
Har pulsregistrerat nästan varje träningspass de senaste 15 åren men använder inte informationen alls. Inte mer än att jag i efterhand lite nyfiket noterar att max- och medelpuls var ungefär som vanligt.
Sv

Susse: Det är det också om du syftar på maxpulstest. Så backar utan större trafik rekommenderas.

Maxpulsen är intressant eftersom man utgår från den om man tränar pulsbaserad zonträning. Alla zonerna är då x% av maxpuls. Vidare så vet man att de flesta f