Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVarför klickar det?!
You need to log in to create posts and topics.

Det kan också vara att det är dags att spänna styrlagrena.
Lossa styrstamsbultarna vid styrröret, dra åt toppskruven och spänn sedan styrstamsbultarna igen, klart.
Ta en tur och prova om det hjälpte...

Ännu en variant: Jag hade en gång ett tickande lj

Ställ framhjulet så att ventilen är längst ner. Sätt foten på vevpartiet och tryck till ordentligt snett neråt ett par ggr. Knäppar det då?
Ställ framhjulen så att ventilen är längst upp. Sätt foten på vevpartiet och tryck till ordentligt. Om den inte knä

Johannes Gransell: Sjekk ut innfestingen for klitsen under skoene. Om du har en modell hvor infestningen inne i skoen ikke er i bruk for den pedaltype du bruker, kan den bevege seg i sitt spor, og gi klikkelyder.

Klikkelyder er til å bli vanvittig av. :

"Har smort å spännt pedalerna å klick ljudet kvarstår!"
Bra, då går du vidare, nästa att prova är vevarmarna. Inte det? Gå vidare...

Om det handlar om vevlagren och cykeln är alldeles ny (6 mil) undrar jag om det kan vara så att tillverkaren/cykelhandlaren glömt/slarvat med brotchningen av vevlagerhylsan? Det ger "knäppande" ljud när man trampar.
Brotchningen ger en liten fas in till g

Daniel, är detta samma sak som "planfräsning" eller menar du något som är inne i röret. Nej ... när jag tänker efter, det kan du inte mena eftersom det skulle man kunna göra själv.

Jag frågar utav ren nyfikenhet. Jag försöker lära mig rätt svensk termino

Får tacka så mkt för all hjäp å tips ja fått!!
Ska ta å lämna in cykel där ja köpte den. De får ta en koll, har cyklat två gånger å kan typ inge om skruvning...
Men som sagt TACK!

Jo en till fråga=)
Det kan väl inte vara så att det ska klicka när ja trampar? Finns det cyklar som klickar...

Jag upplevde samma sak på min cykel. Den var nyköpt så jag gick till handlaren där jag köpt den.

När jag hämtade ut den så testade jag att cykla, inget ljud. Han hade dragit åt alla gängor han hittade och fettat in vevlagret. Väl hemma upptäcker jag att

Tomas, det ska du inte acceptera.