Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

De flesta verkar ha både en tempocykel för tävling och en landsvägshoj för träning. Kan man inte träna med en tempocykel?

Jo. Och i visa kretsar är det rätt vanligt, man kör mest själv eller inne. Men ska du cykla i grupp är en tempohoj rätt lurig. De flesta börjar nog med en lvg som de inte gör sig av med när de sedan skaffar tempohoj, så det spelar roll också.

Tränar man bara själv funkar det med tempohoj. Men en sådan är inte säker att cykla i grupp med då man inte har tillgång till bromsarna i tempoposition.

Aha, då blev jag klokare!

Om jag tycker att det här är kul och vill köpa en cykel räcker det alltså med en tempocykel. Jag kommer inte att träna med andra.

Men hur är det med hållbarheten på en tempocykel? Jag har sett att det finns ramar i blandmateri

Tror ändå du får ut mer av att köpa landsväg o sätta på tempo-pinnar.
Hållbarheten beror mer på hur materialet är använt och materialets kvalité än på materialets namn. Det finns aluminum och stålcyklar som har fina egenskaper. Men t ex aluminium kan vara

Vill du bara köpa en cykel skulle jag rekommendera en racer som du sätter styrpinnar på för att efterlikna tempostyret. Jag skulle inte vilja ha en tempocykel som den enda cykeln att träna på.

Edit: ok... Andrew hann före

Jag hinner inte träna med andra. Då måste jag ägna tid åt att transportera mig till de jag ska träna med, plus att de kanske inte har tid exakt när jag har tid. Och sen ska jag hinna sova också. Jag har ett rätt tajt tidsschema...

Jag förstår ändå inte,

En racer är mer användbar. En tempocykel får du inte tävla med i motionslopp t ex om du skulle vilja det. Om du bara ska ha en cykel ska du helt klart välja en racer med tempopinnar.

Men om man tar bort tempopinnarna måste man väl få tävla på en tempocykel i ett vanligt cykellopp (förutsatt att man inte har discar såklart)?

Jag tycker att det verkar lite med en tempo och en linjecykel.