Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVarför så långsamt?
You need to log in to create posts and topics.

Jag försöker lägga upp min träning med 1 långpass (13-16 km i dagsläget), 1-2 kvalitetspass (intervall eller snabbdistans) och ev. 1 distanspass, beroende på om jag springer ett eller två kvalitets. Totalt 3 pass i veckan.

Mitt problem är att jag hela t

Det skall gå långsamt så att inte kroppen går sönder, utan kan träna mer de kommande dagarna. De veckor jag kör över 10 mil behöver jag inte ens anstränga mig för att hålla nere tempot på söndagens långpass, utan 5:30-tempo känns alldeles rätt.

Så mycket tränar jag som sagt inte... Och det brukar räcka med två vilodagar även efter ett sånt pass. De gånger jag har blivit skadad har det snarare berott på bristande uppvärmning eller nedjogg.

Långpass "ska" inte gå långsamt, men de kan gå långsamt. De kan gå ganska fort också, men det beror lite på syfte och sådär som vanligt. Tumregeln som dock alltid funkar att följa är att springa dem i ett tempo som känns bra. Personligen kör jag sällan el

Fast när jag häromdagen kollade på Runkeepers halvmara-program för under 2 timmar så stod det "All slow runs should be completed at 10:10 to 10:40 pace or slower." (per mile då, inte per km). All slow runs SHOULD be completed. Inte kan eller får, utan SKA

Nu förstår jag inte riktigt din poäng. Självklart är "snabbt" och "långsamt" olika för varje individ, varför man alltid bör anpassa sina olika träningstempon efter aktuell kapacitet. Siktar du på att göra halvmaran på 2 timmar så är långpassens fart klar

Jag har kört enligt denna bok. Då slipper man långsamma pass om man inte gillar det. 3 pass i veckan, alla ganska tuffa, även långpassen. Har funkat för mig och tänker fortsät

Mina distanspass och långpass körs inom samma intervall. Det är dock ett spann på nästan 30 sekunder så det går att anpassa fint efter dagsform.

Tack Jon, ska kolla närmare på den.

Jesper: Grejen är ju just den att det är det jag har fått höra (från bl.a. min kompis man som tillhör skaran som springer helmaran på runt 3 timmar och springer ca 300 mil per år, förutom annan träning) är att det SKA

Ja, långpassen ska gå långsamt och kännas löjligt långsamma. Det handlar om att lära sig disposition vilket kräver träning. Got it?