Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVarför så långsamt?
You need to log in to create posts and topics.

Jag tror poängen är att träningssyftet med ett långpass uppnås även med lägre fart, med fördelen att den lägre farten sliter mindre och gör att man kan köra längre långpass/större mängd/bättre kvalitet i övrigt. Om man ändå inte springer så mycket så tror

Vänja kroppen vid nötningen under längre tid. Jag ser långpass mer som en tidsvolym snarare än specifik sträcka. Ska du springa långt på lopp ska du liksom vänja kroppen vid att vara igång och aktiv länge. Det måste inte gå fort, det är inte på de passen

Långsamt, är subjektivt. Faktiskt tempo är det inte.

Det jag uppfattar är inte nödvändigtvis det samma som andra uppfattar.

"På 60-talet introducerade den nye zeeländske tränaren Arthur Lydiard något som kom att kallas LSD, inte drogen men väl som en f

Långpass *ska* inte se ut på något särskilt sätt, men de *kan* t.ex. gå riktigt långsamt. Så som ditt veckoschema ser ut, med tre pass varav ett längre på 13-16 km, så finns det ingen anledning till att det passet ska kännas löjligt långsamt. Kör likadant

Uthålligheten i löpning byggs ju genom många mil. Vill man bli uthålligare tränar man mer. För att orka med det blir långpassen längre och därmed intensiteten lägre.
Om du nu springer i snitt 15 km på långpassen i ett 5:50 tempo blir det 87,5 min .Förlän

Det finns många teorier, rekommendationer och åsikter, men knappast några "ska" eller "should". Om du inte trivs med att springa "långsamt" tycker jag inte du ska göra det, utan hålla din "normala" distansfart. Poängen med långpass är att passet ska vara

Alla har teorier. Här är mina som bygger på min erfarenhet som motionär. Hur eliten gör har jag ingen aning om.

Långpass = lång tid på fötterna, mäts i tid inte i kilometer.

Personligen vill att jag långpassen skall gå förbi punkten där energin "tar slu

Jessica: Vilka syften man har med olika pass varierar beroende på vad man har för mål och vilken fas av sin träning man befinner sig i. Kvalitetspass kan ha som mål att göra en snabbare (det har ju f ö all träning, på ett eller annat sätt), men kan lika g

Intressant diskussion. Jag har sett en till anledning till att springa långsamt, och den är jag extra intresserad av att höra åsikter om.

Jag syftar alltså *inte* till att minska slitage eller att kunna hålla på så länge så man går tom (vad vi nu vill ka

Om man kör lika länge i tid, så kan jag inte tänka mig att det ger sämre effekt om man springer lite fortare (dvs längre).

Det intressanta är om man springer samma sträcka. Om man springer fortare, så är man ute kortare. Det skulle man ju kunna tänka sig