Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jaha, det där var en med konstant temperatur året runt. Kul att se hur energiförbrukningen varierar med årstid, precis som förväntat. Man får nog verkligen gilla att bada och göra det ofta för att motivera en sån anläggning hemma.

Den i länken är ungefär

Men Rasmus när man väl värmt upp vattnet från 10 grader till 30 så går det ju därefter inte åt lika mycket energi till att bara hålla 30 grader konstant. Så dina beräkningar visar bara att det går åt 86kwh till att värma upp bassängen, inte vad den drar i

Japp, men det är en annan sak. Det jag skrev senast baserade jag på informationen i länken från Jennys inlägg.

25x2 m ger 50 m^2 yta, medan 3x6 m ger 18 m^2 yta. Om vi antar att allt annat är i stort sett likvärdigt, så motsvarar det knappt tre gånger så

Sjukt va det kostar mycket att värma vatten. Skulle vara spännande att veta vad den lokala 50m utebassängen på 8 banor kostar att värma 😉

Hej Rasmus,

Du verkar ju veta vad du pratar om, men jag tror bestämt att du räknat fel på "initialuppvärmningen" i ditt inlägg 22:36. Energiåtgången blir väl 314 MJ PER GRAD? Dvs du behöver multiplicera med en faktor 20.

Mvh Marcus

Du har rätt, Marcus! Jag tyckte väl att det verkade billigt...

ett alternativ till uppvärmning med el är att bygga en så stor svart låda och drag så många meter som möljigt genom den. så få solen hjälpa med varm vatten.

jag känner till någon som bor utan för chicago som gjörde detta och nu kan de bada från may till

Jo, men så ligger Chicago på 41°N. Malmö på 55°N... 😉

Fick tips av en kollega om streteredsbadet. http://www.streteredsbadet.se/ Visserligen bara tolv meter så det blir många vändningar men den håller 33 grader så man kan köra flytövningar i eeevigheter. Eller åtminstone under de korta seanser det är öppet f

På tal om korta bassänger. Vad finns det för hjälpmedel förutom jetstrålar.

Någon som testat att spänna fast sig i ett gummiband och simma mot det? Att glida kan man ju glömma, men det vore intressant att testa.