Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVasaloppet vs Ultralopp
You need to log in to create posts and topics.

Jag funderar på hur jobbigt det är med ultralopp jämfört med Vasaloppet. Hur många mils löpning motsvarar det? Ja jag vet, högst ovetenskapligt, fullständigt godtyckligt 😉

Helt godtyckligt (2 Vasalopp och 1 mara som referens) skulle jag nog klassa dem relativt likvärdiga utifrån mitt perspektiv, men det beror ju såklart helt på teknik, styrka, m.m. och var den är fördelad.. 😉

Jag har iofs 2012 års Stockholm Marathon som j

Jag skulle säga att det är ungefär dubbelt så jobbigt att springa som att åka skidor. Så ett Vasalopp motsvarar ungefär ett maraton.

För mig ligger pulsnivån och därmed ansträgningsgraden en bra bit högre under vasaloppet än när jag springer marathon.
Däremot gör det mer ont att springa, i ben och leder.

Kan man inte åka skidor så blir det jobbigt.

Det beror på tiden, hur många timmar skall du springa kontra hur lång tid tar det att åka Vasaloppet?

Att jämför Vasaloppet kontra en mara är kanske inte så dumt.
För dom flesta tar Vasaloppet lite längre tid men på skidorna så är det en hel del "vila" nedför och bra glid.
Man är mer beroende av teknik och föret. Men alla som klara av att springa en mara

Håller med Jan-Erik.

En maralöpare bör klara av Vasaloppet. En vasaåkare behöver inte klara en mara.

Tar mig själv som exempel. Jag klarade av Öppet Spår 1994 med minimal träning. Jag vill inte tala om hur lite träning jag hade för att inte uppmuntra a

Beror väl på vilka farter man jämför. Ett tolvtimmars Vasalopp i riktigt uselt väder är nog värre än en 5 1/2 - timmars mara för de allra flesta. Men med bra före är ett Vasalopp i lugnt tempo lindrigare för dem som inte är vana vid långdistanslöpning.

Om man inte springer/går så står man still.
Skidor, cykel ja även simming så kan man glida framåt utan att göra något.
Klara fördelar.
Om vi utgår från samma väderförhållanden avseende på gren så borde väl
löpning vara det tuffaste.

Det finns ju ett