Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVatten vs. sportdryck
You need to log in to create posts and topics.

Nu vet jag att min fråga är av karaktären hur långt är ett snöre.

Men finns det någon tumregel för vatten vs. sportdryck på en cykelrunda?

Typ på en vanlig 3-5 milsrunda funkar vatten men på Vätternrundan bör du ha med sportdryck.

Vi kan för enkelhete

Sista vettiga jag läste om detta var att på längre sträckor kan det vara bra att få i sig lite kolhydrater för att hålla blodsockret lite över botten. Alltså att man för träningens skull vill tömma muskeln på glykogen, men se till att blodsockret inte bli

Dricker jag mycket brukar jag se till att ha med mig lite salt till vattnet.

Jag har en kompis... haha, det är faktiskt sant, men jag tror det samma - som påstår att han pissar mindre om han dricker sportdryck istället för bara vatten.

Jag har noterat nåt liknande. Pissar mindre av en flaska vatten och en flaska sportdryck, än tv

Jag tränar mestadels på vatten. Detta känns naturligt då jag tränar för långa distanser (typ Klassikern), behöver alltså lära min kropp att använda fett som bränsle.
På mina distans-cykelrundor (2-4 timmar) har jag bara vatten i flaskorna. Kan däremot slä

Bruse, kroppen behöver vatten för att binda kolhydrater i glykogendepåerna. Skulle kunna vara därför man pinkar mindre.

Jag upplever samma fenomen som du, eller om det var din kompis.
Kör jag bara vatten så rinner det rätt igenom.

Min egen metod är att

Det var jag också. På mina egorundor kör jag bara vatten. Träning med klubben kör jag en av varje, men fyller bara på med vatten om det tar slut.

Tänkte ha två vattenflaskor på två sportdrycksflaskor under Vättern och fylla på vatten halvvägs. Men då kan

Jag kör i princip alltid med någon form av sportdryck (maltodextrin, vatten, någon juice + lite salt) när passen drar mot två timmar och över. Personligen tycker jag att jag får ut mer av träningen och återhämtar mig snabbare om jag tillför kolhydrater un

Kan nog stämma det där med att man inte blir lika kissnödig av sportdryck. En isoton vätska, dvs. med samma salthalt som cellvätskan, tas lättare upp av cellerna i kroppen än rent vatten och man blir inte lika lätt uttorkad vid varmt väder eller långa trä

Fick ett tips härom dagen av en person jag har högt förtroende för.

Träningsrunda: bara vatten i flaskan och inga energikakor. Låt kroppen köra sig tom och cykla hem i sakta gemak om/när krafterna sinat. Vid hemkomsten tar man ett stort glas lättmjölk fö