Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVatten vs. sportdryck
You need to log in to create posts and topics.

Att inte fylla på med energi för att återställa muskelglykogenet verkar inte vara så bra om man vill träna flera dagar i rad.

Dessutom bör man träna sig på att äta, och magen på att ta upp, allt detta man skall "ösa på" med, sportdryck, bananer, och ener

Daniel,
jag håller med om att det kan vara ett bra upplägg OM syftet är att lära kroppen att bränna fett. Men man får tänka till vad syftet med passet är.

I många fall föreställer jag mig att huvudsyftet inte är och inte bör vara att träna fettförbränni

Håkan O Johan, ni har ju rätt båda två. Jag borde varit tydligare med vad jag avsåg med "träningsrunda".

I min lilla värld, där jag inte tränar för att tävla utan för att kunna tappa ett och annat kilo för att sen kunna köra i jämn och skaplig fart runt

Enligt Chris Carmichael funkar det med bara vatten på pass upp till 75 minuter även om de är högintensiva - ifall man laddar med en rejäl måltid ca 3 timmar innan som innehåller kolhydrater och ytterligare kolhydrater 1 timme innan (typ banan och en läsk)

Petter, det stämmer bra. 90-100 minuter tycker inte jag är omöjligt med bra laddning. Och kör man distans är 3-4 timmar utan energiintag inga problem.

vatten är gött

Ok, jag har fått lite input som jag tackar och tar med mig på mina kommande rundor!

Jag kan, men vet inte, ha råkat ut för ganska tömda depåer. Cyklade långt och det var väldigt varmt, över 25 gr och sol. Var trött och utmattade och framförallt törstig.

Man måste skilja på vad kroppen använder som bränsle för att skapa energi (fettförbränning kontra kolhydratsförbränning) och på vad som påverkar din kroppsliga "fetthalt". Att kroppen tar mer energi från fett är inte detsamma som att du minskar i fett mer

Jeg kjører altid med sportsdrikk. også på korte interval drag.
Jeg er ikke ute for å slanke meg, det har jeg ikke behov for.

Jeg er ute for å trene kroppen opp, Og det gjør jeg best når den tilføres energi hele tiden. Når jeg kommer hjem, er jeg ikke sul

Man kan ju också tillsätta salter/mineraler typ "resorb" eller liknande på lite längre varma/soliga rundor där kroppen riskerar bli "urlakad" och bibehålla salt/vätskebalansen.