Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVatten vs. sportdryck
You need to log in to create posts and topics.

Jag håller med Daniel...jag är vätske ersättningsperson..typ Resorb eller hemmagjord dito...

Slipper dessutom den totala socker chocken som finns i sportdryck, ju mer isotonisk vätskeersättningen är desto bättre.

Behöver jag tilsätta energi så äter jag!

Hur många resorb ska man ha per deciliter vatten?

Hum...jag brukar ha 2 taböetter på en flaska ...alltså ca 500 ml vatten...men då blir den lite hypertonisk...tror att man skall typ ha en tablett per 150 ml vatten eller något...minns inte faktiskt... men vid rätt dosering blir den isotonisk...men då kan

2 tabletter på en större flaska då, såndär 700 ml?

Då blir den hypertonisk...vilket är ok...annars så tror jag att du skulle få i dig för mycket salt på sikt...Ja varför inte...är det jäkligt varmt så kan du kanske ta tre...men jag tar aldrig mer än två på 500 ml, ibland bara en!

isoton, hyperton och hypoton lösning är begrepp som beskriver osmolaliteten i förhållande till blodet.
Det primär målet med en vätskeersättning är inte att osmolaliteten ska vara den samm som i blodet utan att vätskan ska tas upp så fort som möjligt. Det

Åhh... Resorb hade jag ju helt glömt bort! Använde jag en hel del förut men har glömt av de lite.Det skall jag ju naturligtvis ta med mig på min nästa cykelrunda!

Som Magnus B skriver är 2 tabletter på en halvliter vatten ganska bra. Jag tar aldrig fler

Ni som är känsliga mot diverse ämnen, Resorb innehåller mer kolhydrater (druvsocker) än salt, samt sötningsmedel.

Resorb:
"Glukos, surhetsreglerande medel (citronsyra, natriumvätekarbonat), natriumklorid, kaliumklorid, arom, sötningsmedel sackarin"
ht

jag tror att sötningen är för att göra produkten isotonisk...det påverkar osmolariteten som nämt ovan. All vätskeersättning skall ha socker om jag läser rätt på hemsidan omnämd ovan har produkten 15 kcal per tablett...

När det gäller vätskeersättningsfunktion så är det Natrium-joner och glukos som är det väsentliga. Ett membran protein i tarmslemhinnan transporterar öven en natriumjon och en glukos molekyl samtidigt och vattnet följer sedan med av det osmotiska trycket.