Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 16:09"As drag is proportional to the square of the speed, the wheel creates an enormous drag – unless it has been designed to be very aerodynamic. The drag of the rider or the rest of the bike is comparatively small, as they are well shielded from the wind, mo
"As drag is proportional to the square of the speed, the wheel creates an enormous drag – unless it has been designed to be very aerodynamic. The drag of the rider or the rest of the bike is comparatively small, as they are well shielded from the wind, mo
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 17:09Själv letade jag lite efter kroppsvikt/frontarea, och hittade följande. Har försökt att räkna lite på det, men behöver titta mer...
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12355191?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_Dis
Själv letade jag lite efter kroppsvikt/frontarea, och hittade följande. Har försökt att räkna lite på det, men behöver titta mer...
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 17:12Medans ni räknade så var jag ute o körde bl a i motvind. Gick bra
Medans ni räknade så var jag ute o körde bl a i motvind. Gick bra
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 17:19Andrew : Det är sådan här läsning som gör att man kan skylla på att man hade för långa ekrar för att komma under 8timmar på vätternrundan ;D
Andrew : Det är sådan här läsning som gör att man kan skylla på att man hade för långa ekrar för att komma under 8timmar på vätternrundan ;D
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 17:24Heehee, jag kom under 10, det skyller jag på nya aero-hjul 😉 ... De gör helt klart skillnad. Tror man även bör kolla sin ställning mycket. Men intressant att en större kille skulle få mindre motstånd än lilla mig
Heehee, jag kom under 10, det skyller jag på nya aero-hjul 😉 ... De gör helt klart skillnad. Tror man även bör kolla sin ställning mycket. Men intressant att en större kille skulle få mindre motstånd än lilla mig
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 17:29Själv missade jag 10h med 8 minuters marginal, är väl helt enkelt 5 cm för lång...
Andrew: Det måste ju ha känts fattigt att cykla motvind utan att egentligen veta hur trampeffekten påverkades av vindstyrka, och luftmotstånd 😉
Själv missade jag 10h med 8 minuters marginal, är väl helt enkelt 5 cm för lång...
Andrew: Det måste ju ha känts fattigt att cykla motvind utan att egentligen veta hur trampeffekten påverkades av vindstyrka, och luftmotstånd 😉
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 17:38Vann många nya kompisar i Spårvägen i stället. De var till bra hjälp mot vinden också
Vann många nya kompisar i Spårvägen i stället. De var till bra hjälp mot vinden också
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 20:35Sedan gör gafflarna en hel del också så ni får byta upp er till lite mer ändamålsenliga cyklar också.
Sedan gör gafflarna en hel del också så ni får byta upp er till lite mer ändamålsenliga cyklar också.
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 20:40O hjälm
O hjälm
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 20:42Vissa mår bättre utan hjälm enligt läkekonsten.
Vissa mår bättre utan hjälm enligt läkekonsten.