Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 14:09Nisse, en lång långtradare har inte mycket mer luftmotstånd än en kort, beroende på att frontytan är densamma i båda fallen.
Anledningen till att jag använder frontyta ovan är för att det begreppet används på analyticcycling i deras modell för hur vinde
Nisse, en lång långtradare har inte mycket mer luftmotstånd än en kort, beroende på att frontytan är densamma i båda fallen.
Anledningen till att jag använder frontyta ovan är för att det begreppet används på analyticcycling i deras modell för hur vinde
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 14:15Turbulensen bakom cykelisten påverkar väldigt mycket, på liggcyklar sätter man gärna en kåpa bakom liggisten för att minska turbulensen och få mindre lutmotstånd.
Turbulensen bakom cykelisten påverkar väldigt mycket, på liggcyklar sätter man gärna en kåpa bakom liggisten för att minska turbulensen och få mindre lutmotstånd.
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 14:17Nu verkar liggcyklister inte vara så snabba uppför, utför eller i kurvor.
Nu verkar liggcyklister inte vara så snabba uppför, utför eller i kurvor.
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 14:31Uppför är inte liggcyklar särskilt snabba, men varför skulle dom inte vara snabba utför och i kurvor?
Uppför är inte liggcyklar särskilt snabba, men varför skulle dom inte vara snabba utför och i kurvor?
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 14:32Turbulensen spelar ju helt klart en mycket stor roll även i cykelsammanghang.
Spontant skulle jag tro att turbulensen är eländigt hög kring ett cykelekipage...För att "besvara" trådskaparens fråga landar man väl på att först försöka bedömma hur mycket f
Turbulensen spelar ju helt klart en mycket stor roll även i cykelsammanghang.
Spontant skulle jag tro att turbulensen är eländigt hög kring ett cykelekipage...
För att "besvara" trådskaparens fråga landar man väl på att först försöka bedömma hur mycket f
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 14:39Det är nog inte att man ligger som påverkar luftmotståndet mest då?..
däckena i formula 1 är ju en av de stora jobbiga faktorerna för aerodynamiken.
kan tänka mig att cyklistens benrörelser, och hjul ställer till det lite.
Det är nog inte att man ligger som påverkar luftmotståndet mest då?..
däckena i formula 1 är ju en av de stora jobbiga faktorerna för aerodynamiken.
kan tänka mig att cyklistens benrörelser, och hjul ställer till det lite.
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 14:45Jag har sett liggister utför på serpentinvägar och inte gick det fort.
Jag har sett liggister utför på serpentinvägar och inte gick det fort.
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 14:55Så "Zeb Macahan" som är sinnebilden för en kobent man har alltså det största luftmotsåndet om nu benrörelser spelar roll... 😉
EDIT: skrivfel
Så "Zeb Macahan" som är sinnebilden för en kobent man har alltså det största luftmotsåndet om nu benrörelser spelar roll... 😉
EDIT: skrivfel
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 15:01Liggcyklar har inga direkta naktdelar utför eller i kurvor, så länge vi inte pratar om trikar (trehjuliga) som inte klar hur hög fart som helst i svängarna. Men för det så finns det långsamma liggister, jag inte direkt snabb själv heller trots liggcykel :
Liggcyklar har inga direkta naktdelar utför eller i kurvor, så länge vi inte pratar om trikar (trehjuliga) som inte klar hur hög fart som helst i svängarna. Men för det så finns det långsamma liggister, jag inte direkt snabb själv heller trots liggcykel :
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 15:01Det finns ett antal vindtunneltest som CSC-Cervelo har gjort med olika cyklister och inställningar. Detsamma tror jag att Felt-Garmin har gjort.
Det är bara att se på TdF och fundera på vilka cyklister som är lika er själva och hur de är positionerade.
Te
Det finns ett antal vindtunneltest som CSC-Cervelo har gjort med olika cyklister och inställningar. Detsamma tror jag att Felt-Garmin har gjort.
Det är bara att se på TdF och fundera på vilka cyklister som är lika er själva och hur de är positionerade.
Te