Quote from Funbeat user on 22 June 2009, 23:21Hubbner var kompakt och vägde + 100 kg och sprinter. Hans son kör numera.
Gustav är ganska smal men har bra tryck i 4-5 mil. Du kan åka till Götene och se Gustav.
Hubbner var kompakt och vägde + 100 kg och sprinter. Hans son kör numera.
Gustav är ganska smal men har bra tryck i 4-5 mil. Du kan åka till Götene och se Gustav.
Quote from Funbeat user on 23 June 2009, 09:16Det är som vattendroppar, stora vattendroppar faller fortast.
Det är som Nisse skrev, kraften växer med kubiken på längden medan motståndet växer med kvadraten (förenklat).
Det är som vattendroppar, stora vattendroppar faller fortast.
Det är som Nisse skrev, kraften växer med kubiken på längden medan motståndet växer med kvadraten (förenklat).
Quote from Funbeat user on 23 June 2009, 11:15Mnja, kraften torde vara relaterad till muskelstyrkan, som är ganska proportionell mot tvärsnittet på musklerna, dvs. längden i kvadrat. Uthållighet beror på mer än muskelstyrka, men gissningsvis är de flesta inblandade processer beroende av ytan, inte vo
Mnja, kraften torde vara relaterad till muskelstyrkan, som är ganska proportionell mot tvärsnittet på musklerna, dvs. längden i kvadrat. Uthållighet beror på mer än muskelstyrka, men gissningsvis är de flesta inblandade processer beroende av ytan, inte vo
Quote from Funbeat user on 23 June 2009, 12:35Håller med Erik där. Beror kanske på att man kan vara ganska mycket större utan att frontytan ökar särskilt mycket så länge man sitter i bra tempoställning. Att kroppen är längre och bredare gör nog inte så mycket så länge inte axlar o ben sticker ut så m
Håller med Erik där. Beror kanske på att man kan vara ganska mycket större utan att frontytan ökar särskilt mycket så länge man sitter i bra tempoställning. Att kroppen är längre och bredare gör nog inte så mycket så länge inte axlar o ben sticker ut så m
Quote from Funbeat user on 23 June 2009, 12:50Den som har störst luftmotstånd oavsett vikt får kämpa mest mot vinden. I vacuum faller 1 kg kanonkula precis lika fort till marken som 1 kg frigolit. I luft är det dock en stor skillnad som resultat av luftmotståndet.
Den som har störst luftmotstånd oavsett vikt får kämpa mest mot vinden. I vacuum faller 1 kg kanonkula precis lika fort till marken som 1 kg frigolit. I luft är det dock en stor skillnad som resultat av luftmotståndet.
Quote from Funbeat user on 23 June 2009, 13:03enligt senaste kadens så skapar ett 12cm lång bromsvajerhölje vid en hastighet av 48km/h lika mycket motstånd som ett kilo extra vikt på cykeln.
Och vid 40km/h så är det luftmotståndet som står för 90% av motståndet som en cyklist måste övervinna.
Är ma
enligt senaste kadens så skapar ett 12cm lång bromsvajerhölje vid en hastighet av 48km/h lika mycket motstånd som ett kilo extra vikt på cykeln.
Och vid 40km/h så är det luftmotståndet som står för 90% av motståndet som en cyklist måste övervinna.
Är ma
Quote from Funbeat user on 23 June 2009, 13:15En dubbelt så stor cyklist har inte dubbelt så stort luftmotstånd, gentemot en hälften så stor cyklist när de sitter på var sin cykel (t+)
En dubbelt så stor cyklist har inte dubbelt så stort luftmotstånd, gentemot en hälften så stor cyklist när de sitter på var sin cykel (t+)
Quote from Funbeat user on 23 June 2009, 13:36Andreas: På vilket sätt skulle det vara jobbigare för en stor cyklist att 90% av motståndet är luftmotstånd? Det är 90% för en liten cyklist också.
Och luftmotstånd är inte linjärt med hastigheten, däremot väldigt linjärt med frontytan.
Andreas: På vilket sätt skulle det vara jobbigare för en stor cyklist att 90% av motståndet är luftmotstånd? Det är 90% för en liten cyklist också.
Och luftmotstånd är inte linjärt med hastigheten, däremot väldigt linjärt med frontytan.
Quote from Funbeat user on 23 June 2009, 14:10Min blygsamma erfarenhet av landsvägscykling säger mig att den mindre cyklisten pinas mer än den större av motvind. Det kan ju förstås bero på individvariationer men det är som sagt vad jag iakttagit.
Min blygsamma erfarenhet av landsvägscykling säger mig att den mindre cyklisten pinas mer än den större av motvind. Det kan ju förstås bero på individvariationer men det är som sagt vad jag iakttagit.
Quote from Funbeat user on 23 June 2009, 14:11Vet inte vad som menas exakt med "frontytan" men helt klart är att ett föremåls aerodynamiska utfortmning avgör dess luftmotstånd. En garderobsdörr har förmodligen en frontarea liknande den hos en Ferrari Testarossa sedd framifrån. Gissa vilken som har lä
Vet inte vad som menas exakt med "frontytan" men helt klart är att ett föremåls aerodynamiska utfortmning avgör dess luftmotstånd. En garderobsdörr har förmodligen en frontarea liknande den hos en Ferrari Testarossa sedd framifrån. Gissa vilken som har lä