Quote from Funbeat user on 23 June 2009, 14:28Absolut, men vi diskuterar inte cyklande garderobsdörrar, utan cyklister av olika storlek, men samma form.
Absolut, men vi diskuterar inte cyklande garderobsdörrar, utan cyklister av olika storlek, men samma form.
Quote from ellen olsson on 23 June 2009, 14:31> Absolut, men vi diskuterar inte cyklande garderobsdörrar, utan cyklister av olika storlek, men samma form.
Formen/sittställningen var inte definierad för någon av cyklisterna i den ursprungliga frågan, därav mitt svar.
> Absolut, men vi diskuterar inte cyklande garderobsdörrar, utan cyklister av olika storlek, men samma form.
Formen/sittställningen var inte definierad för någon av cyklisterna i den ursprungliga frågan, därav mitt svar.
Quote from Funbeat user on 23 June 2009, 14:38Fredrik: Det är sant, det var inte med i förutsättningarna att den större var starkare. Men då blir det väldigt självklart å andra sidan, och knappt värt att diskutera.
Fredrik: Det är sant, det var inte med i förutsättningarna att den större var starkare. Men då blir det väldigt självklart å andra sidan, och knappt värt att diskutera.
Quote from Funbeat user on 23 June 2009, 14:46Här är en online-kalkylator för att räkna på effekten av vind och hastighet:
http://www.exploratorium.edu/cycling/aerodynamics1.html
Testa att ändra vikten vid lutning 0 grader och se hur det påverkar resultatet.
Här är en online-kalkylator för att räkna på effekten av vind och hastighet:
http://www.exploratorium.edu/cycling/aerodynamics1.html
Testa att ändra vikten vid lutning 0 grader och se hur det påverkar resultatet.
Quote from Funbeat user on 23 June 2009, 14:48Guatv L är ju lång o smal, vilket borde ge sämst kvot mellan kraft o luftmotstånd. Alltså är det rimligen så att även en lång cyklist kan hitta en ställning som ger litet luftmotstånd. Och det känns rimligt att en långre överkropp areodynamiskt snarare bo
Guatv L är ju lång o smal, vilket borde ge sämst kvot mellan kraft o luftmotstånd. Alltså är det rimligen så att även en lång cyklist kan hitta en ställning som ger litet luftmotstånd. Och det känns rimligt att en långre överkropp areodynamiskt snarare bo
Quote from Funbeat user on 23 June 2009, 15:46Kunde inte låta bli...
Lite frossande på analytic cycling (www.analyticcycling.com)
Vi antar att två cyklister cyklar en 4km lång, rak och plan sträcka.
Den ene cyklisten väger 65kg och den andre väger 90kg.
Jag har även utgått från frontarea på 0.5 kva
Kunde inte låta bli...
Lite frossande på analytic cycling (www.analyticcycling.com)
Vi antar att två cyklister cyklar en 4km lång, rak och plan sträcka.
Den ene cyklisten väger 65kg och den andre väger 90kg.
Jag har även utgått från frontarea på 0.5 kva
Quote from Funbeat user on 23 June 2009, 16:30Erik : jag tänkte mest i biltermer.
En bil med bra luftmotstånd behöver inte lika mycket effekt som en ladugårdsvägg för att komma upp i samma hastighet.
Och bilar som klarar 300km/h idag behöver ju runt 400hk för att nå den hastigheten, medans att nå ö
Erik : jag tänkte mest i biltermer.
En bil med bra luftmotstånd behöver inte lika mycket effekt som en ladugårdsvägg för att komma upp i samma hastighet.
Och bilar som klarar 300km/h idag behöver ju runt 400hk för att nå den hastigheten, medans att nå ö
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 13:41Vi kanske skall sluta diskutera "frontytan" utan luftmotståndet i stället 😉
hur mycket mer luftmotstånd har en stor resp. liten cyklist.
(En lång långtradare har inte nämnvärt mer luftmotstånd än än kort )
Vi kanske skall sluta diskutera "frontytan" utan luftmotståndet i stället 😉
hur mycket mer luftmotstånd har en stor resp. liten cyklist.
(En lång långtradare har inte nämnvärt mer luftmotstånd än än kort )
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 13:59Mindre fronarea ger oftast mindre luftmotstånd så en lite cyklist har ett övertag mot en stor cykelist. Fast liggisten har ett övertag mot båda 😉 http://www.hostelshoppe.com/images/tech/df_vs_volae.jpg
Mindre fronarea ger oftast mindre luftmotstånd så en lite cyklist har ett övertag mot en stor cykelist. Fast liggisten har ett övertag mot båda 😉 http://www.hostelshoppe.com/images/tech/df_vs_volae.jpg
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 14:08Det är inte så enkelt med luftmotstånd, så att det är samma sak som fontyta !!!
Man måste beakta hur luften passerar cyklisten och vad som händer med luften när den passerat denna ...
Det är inte så enkelt med luftmotstånd, så att det är samma sak som fontyta !!!
Man måste beakta hur luften passerar cyklisten och vad som händer med luften när den passerat denna ...