Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelViktväst och motionscykel?
You need to log in to create posts and topics.

David: Roddmaskin vore nog det ultimata men äger just en motionscykel. Jag är en bekväm löpare och motionär överlag. Under den kallaste delen av vinterhalvåret tänkte jag utnyttja för att försöka gå ner nått kg och försöka få en starkare överkropp och bål

Jag har aldrig hört talas om att kombinera styrketräning för överkroppen med cykling.
Är det inte bättre att du kör ett styrkeprogram för bålen och sedan cyklar.
Lite armhävningar, plankan, burpees, situps, dips, rygglyft, chins etc. för styrkans skull o

Jörgen: Precis vad jag kört på sistone faktiskt. Jag får helt enkelt lägga ner idén med viktväst. Får istället vända mig till ett forum för bättre intervallpass och försöka öka motivationen för att försöka cykla i högre puls. Men tack alla för era invändn

Får du inte upp pulsen men blir trött i benen är det där problemet sitter.

När jag började med cykling, från att bara ha tränat löpning, var det de cykelspecifika musklerna som var begränsningen, inte hjärta/lungor.

Blir du varken seg i benen eller får

Skillnad på motionscykel och motionscykel också - vissa tål inte att man kör hårt på dem. Jag hade en gammal stående på vinden som jag i fjor tog fram och testade - efter 40 minuter nära max motstånd smälta bromsremmen fast i svinghjulet och jag är inte e

Kanske du hade ett torrt och hårt bromsband. Smeta i så fall på lämplig tillsats, så ökar nog friktionen rejält. Räcker kanske med att fukta det!

En sak som fungerar är att varva intervaller på testcykeln med styrketräning under vilan. Kör tex 5 min stenhårt, kör sedan armhävningar eller plankan eller något annat nyttigt som involverar överkroppens muskler så benen får vila ( ca 3 min) och sedan up

Jag har usla knän och hälsporre. Löpning kan jag därför glömma.
Crosstrainer tycker jag är ett utmärkt komplement till cykling. Det ger även träning för överkropp. Komplettera med simpass är oxå bra.

Tack för tips!

Tränar helkropp, övar balansen och du lär dig räkna på italienska!
Bravissimo!