Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVila vid intervaller?
You need to log in to create posts and topics.

Hej löparvänner,

Har lite funderingar om vila vid intervallträning.

Körde en hel del intervallpass under förra året med gott resultat.
Körde en del olika distanser men mest 6x1000m med 1 minuts vila mellan.

Mitt tempo var jämnt fördelat och låg runt 4

När jag kör tusingar så har jag gåvila till uppvärmningspuls, dvs så fort pulsen är under 140 så kör jag nästa intervall.
Min tid för vila minskar alltså ju bättre tränad jag blir men mindre än en minut har jag inte kört även om pulsen råkat vara snabbare

Många kör väl tusingar som tröskelträning och ofta brukar man förespråka att först öka mängden (t.ex. 5-8 st), därefter minska vilan och sedan gå tillbaka till t.ex. 5x1000 och 2 min vila men med ökad fart.

Om du satsar på halvmaran så kanske fler interv

Klockren pulsserie i mina ögon. Väldisponerade intervaller och vila.

Mäktar du med detta, och den relativt korta vilan, så är det väl bara att fortsätta. Motsvarande pulsserie bör ge bättre fart efterhand om träningen sköts kontinuerligt.

Riskerar du skaderisk? längre intervaller brukar ju generellt innebära längre vila, och kortare intervaller kortare vila. Personligen så brukar jag köra dom flesta intervaller på löpband för att få en så jämn hastighet som möjligt. Men ännu bättre att kö

Hej igen!

Tack för många kommentarer.

Några förtydliganden som jag kanske beskrev lite oklart:
När jag skrev 4:20 - 3:50 menade jag att säsongens första pass gick i 4:20 i medel och det närmast innan GBG-varvet gick i 3:50. Den halvmaran gick sen i 4:3

Kent:

Av nyfikenhet så tjuvkikade jag lite i din kalender:) Jag hoppas du tränade mer än vad som visades i den under 2011 med tanke på dina tider på de pass som fanns! Om inte så är livet orättvist!:)

//Daniel

Hej Daniel. Jo jag tränade mer. Men tyvärr lite för osammanhängande. Jag borde ha blivit/varit bättre om jag hade tränat mer. Men 7:e plats av drygt 1000 deltagare kändes som ok ändå. Fast visst är det frustrerande att inte hinna med träningen ordentligt

Vilar man längre så kör man kanske också lätt hårdare på själva arbetsperioderna så det är ju inte säkert att man blir mindre sliten.

Daniel@
Intressant att du tar upp det här för mig, för jag är lite i samma situation som dig vad gällande fart i halvmara osv, fast egentligen är det maraträning som är fokuset.

Har nu också kört långa intervaller ett par veckor på löpband. Kör 8 x 100