Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVila vid intervaller?
You need to log in to create posts and topics.

Daniel@

Körde även detta pass för ett tag sen, grymt jobbigt kändes som då.

4 x 2000 m med 4 min gåvila mellan, intervallerna i stegrande fart 4:30/24/18/12.
2 x 1000 m med 2 min gåvila mellan, intervallfart 4:10.
1 x 500 m med 1 min gåvila efter, fart

Fredrik@

Tack för de tipsen! Det sista passet ser ut som ett riktigt monsterpass! Ska ta och testa det någon dag men måste tyvärr kurera mig från en förkylning först.

Jag hittade ett bra koncept i en löpartidning!

5-8 * 1000m med gå-vila i 2 min.

Farten då?

Riktvärdet är din tid på 10 km. Vid 45 min på milen blir intervallerna 4,25-4,35 min/km. Vid 50 min blir intervallspannet således 4,55-5,05 min/km!

Testa!

Mats det programmet låter både som för lågt tempo och för lång vila!
Mitt miltempo är c:a 50 min och jag kör mina tusingar i 4:30-tempo med 2 min gåvila de första passen (det tar den tiden att komma ner i uppvärmningspuls) men efter hand kortare gåvila än

Det beror på vad syftet är.

sant, mitt syfte är att bli snabbare 😉

Har funkat på upp till halvmara - kanske är det bra träning för maran att ligga på mil-tempot?
Men trots det måste jag påstå att vilan är för lång, man vill ju inte dippa för långt ner i puls heller...

Antingen är det tröskelintervaller eller VO2-intervaller - det var nog de syftena som avsågs

EDIT: Jag missuppfattade vilka intervaller som diskuterades. Jag avsåg TS första inlägg.

AT: Hur kan du påstå att vilan är för lång med 1 minuts vila på 1000m intervaller i 90-95% av maxpuls och då pulsen bara går ner till 75-79% under vilan??
Jack Danie

2 min vila står det ju!?!?

I första inlägget ser jag 1 min vila??

"Nedan är mina pulsvärden från tempodelen respektive vilan från ett av mina 6x1km pass med 1 minuts vila"

EDIT: Aha, AT syftade på Mats förslag! Då fattar jag. Och så var det gåvila, inte joggvila...