Quote from Guest on 28 August 2012, 08:49Hej!
Här på funbeat fick jag för länge sedan tipset att köra intervaller 4x4 som en viktig del i att nå mitt mål 5km på 20min eller under. För två år sedan gick det, nu i slutet av aug saknades ca 25 sek till mitt mål. Banan var något mer kuperad denna gg
Hej!
Här på funbeat fick jag för länge sedan tipset att köra intervaller 4x4 som en viktig del i att nå mitt mål 5km på 20min eller under. För två år sedan gick det, nu i slutet av aug saknades ca 25 sek till mitt mål. Banan var något mer kuperad denna gg
Quote from Funbeat user on 28 August 2012, 08:594x4?
4x4?
Quote from Funbeat user on 28 August 2012, 09:49Halloj!
Jag gillar backe då det är väldigt "löpskolande". D.v.s. lutningen gör att man automatiskt lyfter höft och knä, landar mer under sig och reser ryggen. Detta ger utmärkt träning för dessa muskler vilket på sikt förbättrar även det flacka steget. E
Halloj!
Jag gillar backe då det är väldigt "löpskolande". D.v.s. lutningen gör att man automatiskt lyfter höft och knä, landar mer under sig och reser ryggen. Detta ger utmärkt träning för dessa muskler vilket på sikt förbättrar även det flacka steget. E
Quote from Funbeat user on 28 August 2012, 14:02Ok, tack andreas för tipsen.
4x4 intervaller där man springer i 4 min 4ggr så fort man kan medräknat att man skall orka hålla samma hastighet hela tiden. Det ger lång tid på maxpuls vilket är bra. (någon norsk tränare har "uppfunnit" detta vill jag minnas
Ok, tack andreas för tipsen.
4x4 intervaller där man springer i 4 min 4ggr så fort man kan medräknat att man skall orka hålla samma hastighet hela tiden. Det ger lång tid på maxpuls vilket är bra. (någon norsk tränare har "uppfunnit" detta vill jag minnas
Quote from Funbeat user on 28 August 2012, 14:09Antalet intervallpass som "uppfunnits" är överuppräkneligt.
Antalet intervallpass som "uppfunnits" är överuppräkneligt.
Quote from Funbeat user on 28 August 2012, 16:17Jag brukar bara leta upp en backe och köra. 🙂
Kanske 200m lång backe eller att det tar minst 45 sek att kubba i bra fart uppför.
(Är den för brant blir det ju annan typ av träning, jag gillar att man kan få ett bra löpsteg, att det inte blir för mkt "k
Jag brukar bara leta upp en backe och köra. 🙂
Kanske 200m lång backe eller att det tar minst 45 sek att kubba i bra fart uppför.
(Är den för brant blir det ju annan typ av träning, jag gillar att man kan få ett bra löpsteg, att det inte blir för mkt "k
Quote from Funbeat user on 28 August 2012, 21:524x4 är bra för att träna upp sin maximala syreupptagningsförmåga.
Som backintervallsträning kan du testa "spurtträning" på ca 30-60s, fullt ös och gärna brant!
Kör 4-5 intervaller med kort vila, följt av 5-10 min lugn jogg sedan upprepar du proceduren.
M
4x4 är bra för att träna upp sin maximala syreupptagningsförmåga.
Som backintervallsträning kan du testa "spurtträning" på ca 30-60s, fullt ös och gärna brant!
Kör 4-5 intervaller med kort vila, följt av 5-10 min lugn jogg sedan upprepar du proceduren.
M
Quote from Funbeat user on 29 August 2012, 09:27Kör du 5x4min får du totalbelastingen av ditt 5km lopp. 6x4min och du är på rätt sida. Om du kör 2 intervallpass i veckan med längre intervaller tror jag inte du behöver något mer än distanspass, det skulle vara om du tycker det verkar kul. 4minutarna kan
Kör du 5x4min får du totalbelastingen av ditt 5km lopp. 6x4min och du är på rätt sida. Om du kör 2 intervallpass i veckan med längre intervaller tror jag inte du behöver något mer än distanspass, det skulle vara om du tycker det verkar kul. 4minutarna kan
Quote from Funbeat user on 29 August 2012, 11:034x4 handlar ju inte om att man ska försöka samla ihop till totalbelastningen under ett lopp...
Det handlar om att ligga på en viss ansträngningsnivå för att för att trigga till förbättring av V02-max, dvs kroppens maximala syreupptagningsförmåga.Lägge
4x4 handlar ju inte om att man ska försöka samla ihop till totalbelastningen under ett lopp...
Det handlar om att ligga på en viss ansträngningsnivå för att för att trigga till förbättring av V02-max, dvs kroppens maximala syreupptagningsförmåga.
Lägge
Quote from Funbeat user on 29 August 2012, 12:58Jag som trodde TS ville bli bra på 5km.
Jag som trodde TS ville bli bra på 5km.