Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Vet inte om det här ämnet redan varit uppe, men tycker att detta ämne rätt ofta kommer upp.

Jag själv hävdar att man ska springa på vänster sida, då man möter cyklister på sin sida och kan lättare få ögonkontakt.

Jag tränade på Friskis och Svettis i V

Det är väl högertrafik som gäller och snabbare trafikanter kör om på vänster sida på normalt sätt?

Jag är inne på er linje, högertrafik med springande på vänster sida. Som springande vill jag inte ha en cykel i ryggen och som cyklist vill jag köra högertrafik.

Det här är även en annan del i problematiken. (Inte det han kommer fram till var problemet u

Tack, då var jag inte helt fel ute 🙂

Problemet är väl att cykelbanan och gångbanan (ofta samma) befolkas av en blandning från hela befolkningen - folk med hund, folk med barnvagn, folk med småbarn (springande och på cykel), folk med stavar, cyklister, rullskidåkare, rullskridskoåkare, etc, e

Jag springer helst på vänster sida för att som sista utväg kunna hoppa ur vägen för cyklister som är upptagna av annat än trafik, t ex att prata med kompisen som cyklar bredvid eller att titta ner i backen för att inte få regn i ansiktet.

Enklast är att vända sig till trafikförordningen och se vad som verkligen gäller.

Som löpare är man fotgängare hur snabbt man än springer. Det finns ingen bestämmelse för var fotgängare ska gå på en cykelbana, men det är lämpligt att följa de regler som

Brukar själv alltid använda mig av högertrafik både när jag går eller cyklar på cykelbanor, gör alla likadant så är det sällan några problem.

Men så lätt är det inte, gör man bara en snabbtitt här i tråden så ser vi att vi är eniga om att vi är oeninga :

Kör i mitten

Exakt Magnus!

Hur många gånger har det inte hänt att man cyklat ikapp en större grupp fotgängare som drabbats av panik när man försiktigt plingar eller hallåar.
30% skyndar till vänster, 30% till höger och resterande 30% drabbas av beslutsångest och irra