Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

En liten händelse på en promenad/löparspår i Nackareservatet.
Kommer cyklande uppför och håller mig på höger sida, möter löpande dam som också håller min höger, i stället för att byta sida viftar hon med handen att jag ska passera på vänster sida, hon säg

Eftersom jag springer mycket på trafikerade (mer eller mindre) så är det naturligt för mig att springa på vänstersida (springer alltså mot trafiken) och då blir det automatiskt likadant på cykelstigarna. Dvs jag håller så långt till vänster jag kan och vi

"Hon menar på att jag som fordon ska mötas på höger sida, dvs så som gående/löpare ska möta bilar på en bilväg."

"Själv är jag av uppfattningen att man alltid möts enligt högertrafik, oavsett skor eller hjul, inne eller ute."

Ja är inte dessa två saker

När man rör sig till fots håller man sig på vänster sida av bana/väg (trafikregler). Då möter man fordon (cyklar, bilar, etc) som befinner sig på SIN högra sida (trafikregler). Simple enough.

"När man rör sig till fots håller man sig på vänster sida av bana/väg (trafikregler)."

För att krångla till det så gäller denna regeln bara bilväg. För gång och cykelbanor finns ingen regel i lagen för vilken sida man skall gå på. Där jag bor verkar prax

Ja, det enklaste måste ju vara att om man som gång/löptrafikant skall hålla sig på den vänstra sidan på bilvägar, så gör man tvärtom - håller till höger - på vägar/spår som inte är bilvägar. 😉

Även på cykelbanor är det lämpligast att gå till vänster, precis som på vägar, så slipper man cyklister som svishar förbi precis bakom en.

Jag springer på vänster sida. Precis som på vägen där jag möter motorfordon och cyklister. Enklast att alltid använda samma regler överallt så man slipper fundera på vilken sida jag ska hålla mig på.

Jag vill möta fordon när jag springer så jag ser dem i

Men alla ni som väljer att springa på vänster sida, möter ni även löpare enligt vänstertrafik, eller byter ni sida då ni möter en löpare?

Jag springer lika mycket som jag cyklar och springer även på höger sida, vilket jag upplever att de flesta gör i Nac

Som löpare behöver man inte helt byta sida för att kunna möta en annan löpare. Jag springer på vänster sida, vare sig det är bil-, GC- eller annan väg. Jag vill se de fordonsförare jag möter i ögonen, det känns säkrare och ger mig möjlighet att hoppa ner