Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVilken växelgrupp?
You need to log in to create posts and topics.

Så har jeg missoppfattet, trodde vi bedrev cykling.

Kanske rätt otydligt i mitt inlägg ovan, men titta tillbaka några inlägg så...

Lyckas nån få energi att bara försvinna, kan det nog också ge nobelpris ...

"Är du riktigt säker på detta? Har ett svagt minne av fysiklektionerna att du får igen lika mycket energi på vägen ner som du gör av med på vägen upp... Däremot förlorar du energi i form av friktion, luftmotstånd osv. som omvandlas till värme vilket gör a

Visst är det så, men det blir inga 300kg av magneten... Jaja cykel är kul iallafall 😉

Att minska vikten på roterande delar för att det kostar mer att föra saker upp än vad man får tillbaka när samma saker åker ner förstår jag inte. Vi har ju rörelsemängdens bevarande (visst, bortsett från friktion). Så att räkna med att man tvingas flytta

Hej Thomas.

Nu är vi riktigt OT. Men men.

"men jag tvivlar på att det rör som om 300kg på en VR."

För att göra det förenklat.

Om du lyfter 2g 150000 gånger. Hur gram har du då totalt lyft?
Jag tippar på 300000 gram. (300kg)

Med risk för "räknat fel"

Hej P.

Visst är vi OT, vilken tråd blir inte det är några inlägg?

"Om du lyfter 2g 150000 gånger. Hur gram har du då totalt lyft?
Jag tippar på 300000 gram. (300kg)"

Jo, visst har du rätt där. Men du får det till att låta lite som att man vid varje tra

I konstant fart spelar den roterande massan inte mer roll än övrig massa för hur jobbigt det är. En liten obalans i hjulen är inte heller nåt att bry sig om. Är det mycket obalans kan det påverka komfort eller stabilitet, men sån obalans får man väl ändå

Håller med föregående "talare", vikten är försumbar. Som att cykla med armvärmare eller inte (t+)