Quote from Funbeat user on 29 March 2011, 12:06Man får inte lyssna för mycket på teori... Varken tröskelpulsen eller tröskelfarten kan ses som konstant. Många motionärer kan inte ens springa 60min. Det krävs en rejäl grund för att klara hålla tröskelfart i 60min...
Man får inte lyssna för mycket på teori... Varken tröskelpulsen eller tröskelfarten kan ses som konstant. Många motionärer kan inte ens springa 60min. Det krävs en rejäl grund för att klara hålla tröskelfart i 60min...
Quote from Funbeat user on 29 March 2011, 12:06Man får inte lyssna för mycket på teori... Varken tröskelpulsen eller tröskelfarten kan ses som konstant. Många motionärer kan inte ens springa 60min. Det krävs en rejäl grund för att klara hålla tröskelfart i 60min...
Man får inte lyssna för mycket på teori... Varken tröskelpulsen eller tröskelfarten kan ses som konstant. Många motionärer kan inte ens springa 60min. Det krävs en rejäl grund för att klara hålla tröskelfart i 60min...
Quote from Funbeat user on 29 March 2011, 12:08Nä, för att löpning är väldigt konditionskrävande. Därför säger jag att folk med dålig kondis ska cykla för att det är lättare att justera motståndet och hitta "sin" växel.
Nä, för att löpning är väldigt konditionskrävande. Därför säger jag att folk med dålig kondis ska cykla för att det är lättare att justera motståndet och hitta "sin" växel.
Quote from Funbeat user on 29 March 2011, 12:49Jenny: tröskeltempo i en timma är ungefär 10 km för mig. 😀
Men ofta definieras tröskeltempo som det tempo som man klarar att hålla i 10 km.
Jenny: tröskeltempo i en timma är ungefär 10 km för mig. 😀
Men ofta definieras tröskeltempo som det tempo som man klarar att hålla i 10 km.
Quote from Funbeat user on 29 March 2011, 13:03Nja jag menade ungefär så här: att tröskeltempo innebär att man har hyfsat hög koncentration av mjölksyra redan, det är ju inte så att den är obefintlig innan tröskeln och på tröskeln börjar det bli riktigt jobbigt. Det är då man börjar flåsa ordentligt:
Nja jag menade ungefär så här: att tröskeltempo innebär att man har hyfsat hög koncentration av mjölksyra redan, det är ju inte så att den är obefintlig innan tröskeln och på tröskeln börjar det bli riktigt jobbigt. Det är då man börjar flåsa ordentligt:
Quote from Funbeat user on 29 March 2011, 13:11Krister > Jag har tvärtom hört att man definierar tröskeltempo som det tempo man klarar att hålla i en timme?
Peter > Jag förstår hur du menar, och jag är absolut med på det här med att mjölksyra finns i musklerna hela tiden. Jag är inte heller säker på
Krister > Jag har tvärtom hört att man definierar tröskeltempo som det tempo man klarar att hålla i en timme?
Peter > Jag förstår hur du menar, och jag är absolut med på det här med att mjölksyra finns i musklerna hela tiden. Jag är inte heller säker på
Quote from Funbeat user on 29 March 2011, 13:39För min del kommer jag ca 11 km på en timme och att ligga på gränsen till vad jag orkar utan att mjölksyran tvingar mig att bromsa är både jobbigt och smärtsamt.
Jag tror att man måste ha en rätt så bra kondis och bra tränade muskler innan man klarar av
För min del kommer jag ca 11 km på en timme och att ligga på gränsen till vad jag orkar utan att mjölksyran tvingar mig att bromsa är både jobbigt och smärtsamt.
Jag tror att man måste ha en rätt så bra kondis och bra tränade muskler innan man klarar av
Quote from Funbeat user on 29 March 2011, 13:41En del skriver dessutom "så fort man kan springa i 60 minuter PÅ TÄVLING". Det skulle alltså kunna innebära att man tränat specifikt för entimmeslöpning, formtoppat, pannkaksladdat, etc.
Under mindre idealiska förhållanden, kanske 30 minuter räcker. En
En del skriver dessutom "så fort man kan springa i 60 minuter PÅ TÄVLING". Det skulle alltså kunna innebära att man tränat specifikt för entimmeslöpning, formtoppat, pannkaksladdat, etc.
Under mindre idealiska förhållanden, kanske 30 minuter räcker. En