Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Sussi (t+)

Aha, det är mina små händer och fötter som gör att jag aldrig får upp farten i crawl! Vilket simsätt gynnar en person med små händer och fötter? Inget, antagligen. 🙁

Ja elitsimmare är ju verkligen fläskiga och tunga i gumpen eller hur? 😉

Jag har två tjejer 6 & 8 år som behärskar crawl, rygg (crawl varianten) och bröst någorlunda men bröstsim är det klart svåraste att få ihop bra. Klart enklare att få ihop andningen vid crawl än att koordination & timing i bröstsim.

Skillnaden är bara att i crawl tar det stopp utan koordination, tajming och andning. I bröstsim går det bara lite långsammare utan, och man kan andas obehindrat hela tiden.

Det går att crawla med huvudet högt över vattnet och fötterna nära botten också om man vill. Det är inte vidare effektivt - men det går.

Svanhalscrawl? Eller ska vi hitta på ett annat slumpvis och irrationellt valt djur för att benämna simsättsvarianten? Kanske ozelotcrawl? Termitcrawl? 😀

Den vedertagna beteckningen är Tarzan-crawl, tror jag. Kan dock leda lite fel dels eftersom Johnny Weissmüller trots allt var en rätt skaplig simmare och dels eftersom ironi inte alltid fungerar som man tror. Cheetah-crawl, kanske?

Ja polo-crawl har jag också hört som benämning på crawl med huvudet över vattnet...

Annars är Poolocrawl mer spektakulärt.