Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVilodagar?
You need to log in to create posts and topics.

Hur vet man när det är dags för kroppen att ta sig en "återställare"
Jag känner inget behov av det när jag tränar mycket, mår bara bra........men jag tog mig några (4)vilodagar vid sista April. På måndagen efter tänkte jag springa max 5km, men hör o häpna

Jaghar också tänkt på detta. Man har ju läst och hört att man ska ha minst en vilodag/vecka. Men jag har börjar ändra uppfattning angående vilodagar nu. Som du säger, varför vila när kroppen är pigg och nästan skriker efter träning?
Jag anser att man sk

En gammal storlöpare, som gjort 2:14 på marathon, fick frågan om vilodagar, nere på träningslägret i Monte Gordo. Han menade på att man blir ju förkyld eller lite småsjuk ibland och då får man ju de vilodagar man behöver 🙂 Han körde alltså inte med någr

Leif, det var ju en intressant infallsvinkel. Han, och andra likasinnade, hade kanske inte varit förkylda eller småsjuka om de hade vilat regelbundet? 🙂

Hård träning försvagar immunförsvaret, vilket gör att man blir lättare sjuk. Och då får man ju så k

@Leif
Vad skulle han sprungit på om han skulle ha använt vilodagar?

Hur mycket man behöver vila är ju helt individuellt. Beror på vad man har för mål, hur man tränar, vilka möjligheter man har till återhämtning, sömn m.m.

Det viktiga är nog egentligen inte hur mycket man vilar utan att man kan köra nyckelträningspassen u

Urban, när man kombinerar styrketräning med löpning på det sätt du gör tycker jag inte man behöver så många vilodagar. Jag kör liknande som du just nu och de dagar jag bara kör lite bålstyrka räknar jag som vilodagar.

Men visst om man känner sin kropp s

Att fixa i trädgården. Kan man göra detta på en vilodag?

Erik,

absolut inte!

😉

Bara det inte är samma träningstyp så sliter det väl inte?
Varierad träning = träning varje dag om man vill 😀

baserat på empirisk forskning utförd av mig stödd av diverse vetares utsagor.