Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVilopuls - Återhämtning
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!. Jag undrar om vilopulsen är det enda kriteriet för om man är återhämtad eller inte, efter ett lite tuffare träningspass, eller finns det också andra kriterier? Min normala vilopuls i sängläge vid uppvaknandet på morgonen ligger runt 35-37 slag/minut

Jag har inte ens tänkt på att använda vilopulsen för att mäta återhämtning efter enstaka tuffa träningspass.Nästan tvärtom, för dagen efter långpass brukar jag ha lägre vilopuls. Däremot använder jag den ibland för kolla att kroppen är i skick, ingen infe

Hej Åke!

Grattis till en sån superform som Du verkar ha, trots några år på nacken! 🙂

Det där med puls är väldigt individuellt och bara Du själv kan känna att, eller om, Du är återhämtad till 100%. Man kan alltså inte, generellt, säga att si och så må

Det finns en del teorier kring detta, bland annat att man kan titta på variationer i hjärtrytm (HRV).
Kika på Ithlete en app till iphone+mottagare myithlete.com
Teorin är att om man är mer utvilad så varierar hjärtrytmen mer i vila. Är man inte riktigt å

Igår sprang jag Boston marathon. Idag är då vilopulsen några slag lägre än normalt. Det stämmer då på mig vad jag skrev ovan, dagen efter ett långpass är vilopulsen låg. Men jag är inte återhämtad för någon löpning 🙂 Lite stel också, som många andra här

Ja, det är en intressant fråga, om man kan lita på pulsen?

Själv har jag samma erfarenhet som Leif. Dagen efter en bra träning/tävling som varat lite längre, har jag lägre vilopuls en vanligt. Undrar om man kan dra nån slutsats av det? Tränar jag rätt el

Ni ska nog titta på HRV och inte vilopuls.

Hur många slag lägre har Ni? 🙂

Efter längre lopp är jag både lätt uttorkad och har energibrist, eftersom jag varken är hungrig eller har sug efter vätska efteråt, så min vilopuls, som normalt ligger på 37-38, brukar ligga på runt 50. Dvs tecken på utto

Börje, vad är HRV?

Jag ligger på ca 5 slag lägre. HRV? är det samma typ som R-R?

12