Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVilopuls
You need to log in to create posts and topics.

12

Ska bli intressant att följa om det dyker upp något vettigt i denna tråd.

Kan tänka mig att det först blir meningsfullt om man mäter kontinueligt. Handen på hjärtat, det kommer jag nog inte orka.

Tittar på man elitidrottsmän av typen Gunde Svan eller Lance Armstrong eller duktiga ultramarathonlöpare så ligger dom ju i regel mycket lågt, så vitt jag förstått. Sen går ju vilopulsen ner stadigt när man tränar, åtminstone i början (ja nedgången måste

Ska ge min inskränkta ovetenskapliga vy av det hela.

"Hur säker är vilopulsen som mätmetod för att se hur god kondition man har?"

Är du kvinna och lägre VP än 45 skulle jag säga att du högst sannorlikt är hyfsat vältränad. Har du högre än 75 skulle jag

Har ca 52- 54 i vilopuls. Är kvinna, 32 år.

Mätte igår vid läggdags, jag tror att det ska vara vid morgonen egentligen, men jag hade 54.

Men jo, över tid är nog bra att mäta.

Är kvinna, 30 år.

Ja man var ju tvungen att mäta, spännde på pulsbandet liggandes i sängen.

Lyckades komma ner i 45. Men minsta fingerböjning gick den upp i över 50.

Ett stickspår egentligen. Pulsmätare går väl att använda för mätning även i viloläge? Inser det korkade i frågan men jag vill ända fråga. Jag har beställt en fin så det får nog bli en övning när den kommit.

Japp visst går det!

Däremot så har jag upptäckt att vissa billigare märken inte är så pålitliga när pulsslagen är typ under 100. Jag hade en SigmaSport förut och den hoppade vilt upp och ner så fort pulsen kom under 100 och därmed var den ju helt opålitl

Håller med olle.
Billiga pulsklockor kan vara lite si och så. Har teknikmagasinets kombinerade cykel puls dator. Den är rätt kass funkar halvdassigt på mig ännu sämre på några av mina vänner.

Har också klas ohlssons, som bara är en pulsklocka. Den funk

12