Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVilovecka/vilodagar
You need to log in to create posts and topics.

Ja, haha just nu tenta vecka men jag bara måste träna när jag är stressad -behöver "urladdningen".

Vad gäller att variera intensiteten kan jag ju göra det med löpningen, kör ofta intervaller, fartlek och backar men man kan ju köra lugna distanspass med.

Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin lagt in en planerad vilovecka, däremot händer det att jag skjuter på ett träningspass en dag om kroppen känns sliten. Tränar jag inte på två dagar så känns det nästan som om jag slutat träna 🙂

Många tränar väl efter det som kallas pulserande träning, dvs att med jämna mellanrum (kanske var 4:e vecka) så lägger man in en lättare träningsvecka som kanske inte innehåller samma mängd och/eller intensitet som en "vanlig" vecka.

Jag kör en liten lugnare vecka var 4 vecka där jag går ned i längd till ca 50-60 % av normal vecka, men jag behåller intesiteten.

Men jag håller inte strikt var 4 vecka beroende på vilka lopp jag skall springa, samt övriga saker i livet.

Med, jobb, två småbarn, gravid fru, hus, hund och en massa skog att sköta, så infaller just nu viloperioderna helt utan planering.. Även flera ofrivilliga sådana.. 🙁

Ja, det är ju en annan sak när man som jag bor själv och bara behöver ta hand om sitt eget, typ plugga äta sova träna. Och ja socialt liv typ.

Min ofrivilla vila är mest förkylningar, fast det vet jag inte om det räknas som vila?

Hanna, det kan vara nog så omständigt då man pluggar..
Tror att viloperioder kommer när man själv minst vill, oavsett livssituation..

Jag säger som Ulf; heltidsjobb, två idrottsaktiva skolbarn, hus, trädgård och ideellt arbete i ett gymnastikförbund så sköter sig vilodagarna alldeles perfekt själva.

EN hel veckas ledigt tar jag och det är alltid vecka 8. Fast då åker jag utförsåkning i

Iofs.. Jag minskar träningen på hösten och vintern, men då jagar jag i stället. 10 dagars älgjakt i fjällterräng är ingen lek för benen heller.. 🙂

Jagar du med slangbella?