Quote from Funbeat user on 24 February 2011, 15:13Hade för mig att det var kopplingstvång i naturen under våren när alla djur får ungar.
Hade för mig att det var kopplingstvång i naturen under våren när alla djur får ungar.
Quote from Funbeat user on 24 February 2011, 15:29http://www.naturvardsverket.se/sv/Friluftsliv/Allemansratten-/Fragor-och-svar/Vad-ar-det-egentligen-som-galler-om-kopplingstvang-under-var-och-sommar-/
Om man nu skall lita på Naturvårdsverkets uppfattning. Det är ju trots allt inte deras tolkning som gä
Om man nu skall lita på Naturvårdsverkets uppfattning. Det är ju trots allt inte deras tolkning som gä
Quote from ellen olsson on 24 February 2011, 15:35Naturvårdsverkets uppfattning är inte strängare än tingsrättens iallafall. 🙂
Naturvårdsverkets uppfattning är inte strängare än tingsrättens iallafall. 🙂
Quote from Funbeat user on 24 February 2011, 19:12Inne i kommunerna så kan det råda olika regler om var/när hunden ska vara kopplad.
Ute i naturen så gäller koppeltvånget nån gång mellan mars och aug (tror jag det är, har inte helt koll på det eftersom min hund aldrig är lös). Men det är inte ett fysisk
Inne i kommunerna så kan det råda olika regler om var/när hunden ska vara kopplad.
Ute i naturen så gäller koppeltvånget nån gång mellan mars och aug (tror jag det är, har inte helt koll på det eftersom min hund aldrig är lös). Men det är inte ett fysisk
Quote from Funbeat user on 24 February 2011, 19:30Just hemkommen från en löprunda med hunden lös. Nu bor ju inte jag i nån metropol direkt så jag mötte i stort sett fem personer på hela rundan, varav ett par som var ute och gick med sin hund lös. Jag ropade till dem att
"Jag kommer förbi med hund!" men n
Just hemkommen från en löprunda med hunden lös. Nu bor ju inte jag i nån metropol direkt så jag mötte i stort sett fem personer på hela rundan, varav ett par som var ute och gick med sin hund lös. Jag ropade till dem att
"Jag kommer förbi med hund!" men n
Quote from Funbeat user on 25 February 2011, 11:27I Nya Jägarskolans bok om jakthunden står det:
"Senvinter, vår och sommar får hunden inte löpa lös i mark där det finns vilt. ... I princip innebär det koppeltvång för alla hundar. Hunden får vara lös bara om den håller sig intill föraren och är så lydig
I Nya Jägarskolans bok om jakthunden står det:
"Senvinter, vår och sommar får hunden inte löpa lös i mark där det finns vilt. ... I princip innebär det koppeltvång för alla hundar. Hunden får vara lös bara om den håller sig intill föraren och är så lydig
Quote from Funbeat user on 25 February 2011, 11:34Alltså. Det ÄR stor skillnad på att ha en jakthund och att ha en hund av annan ras. En jakthund är och ska vara inställd på att spåra upp och jaga byten. Min hund kan jag kalla in även om det flyger upp ett rådjur eller en hare i närheten. Jaktinstinkten
Alltså. Det ÄR stor skillnad på att ha en jakthund och att ha en hund av annan ras. En jakthund är och ska vara inställd på att spåra upp och jaga byten. Min hund kan jag kalla in även om det flyger upp ett rådjur eller en hare i närheten. Jaktinstinkten
Quote from Funbeat user on 25 February 2011, 11:48Fast man vill ju gärna att jakthunden bara jagar "rätt" byte - inte allt som rör på sig... Och då tänker jag inte på joggare i första hand 😉
Fast man vill ju gärna att jakthunden bara jagar "rätt" byte - inte allt som rör på sig... Och då tänker jag inte på joggare i första hand 😉
Quote from Funbeat user on 25 February 2011, 13:44Håkan: Jodå, men även den absolut artsäkraste älghund (jagar älg, älg och ingenting annat än älg) kan ju få för sig att det ÄR jaktsäsong på just ÄLG när det INTE är det? Tänker jag mig iaf.. men jag har aldrig ägt någon jakthund....
Håkan: Jodå, men även den absolut artsäkraste älghund (jagar älg, älg och ingenting annat än älg) kan ju få för sig att det ÄR jaktsäsong på just ÄLG när det INTE är det? Tänker jag mig iaf.. men jag har aldrig ägt någon jakthund....
Quote from Funbeat user on 25 February 2011, 15:06Antar att det finns några här på Funbeat som vet hur man bäst skall bete sig när man möter hundar. Jag har själv haft två större hundar men kan inte säga att jag vet hur man bäst gör men det jag lärt mig och som hitintills alltid fungerat är
1) Ignorera
Antar att det finns några här på Funbeat som vet hur man bäst skall bete sig när man möter hundar. Jag har själv haft två större hundar men kan inte säga att jag vet hur man bäst gör men det jag lärt mig och som hitintills alltid fungerat är
1) Ignorera