Quote from Guest on 5 January 2010, 13:10Vad är era erfarenheter? - när fungerar den bra? när fungerar den dåligt?
Vad är era erfarenheter? - när fungerar den bra? när fungerar den dåligt?
Quote from Funbeat user on 5 January 2010, 13:20På ett par av mina rundor har jag roat mig med att notera vart min klocka piper för kilometerpassering, och det diffar verkligen inte mycket. Hade inte löpare här på Funbeat påpekat saken hade jag öht inte tänkt på skillnaden, eftersom en del av det säker
På ett par av mina rundor har jag roat mig med att notera vart min klocka piper för kilometerpassering, och det diffar verkligen inte mycket. Hade inte löpare här på Funbeat påpekat saken hade jag öht inte tänkt på skillnaden, eftersom en del av det säker
Quote from Funbeat user on 5 January 2010, 13:23Oscar: kolla till exempel den här rundan http://www.funbeat.se/tracks/index.aspx?RouteID=277535
Starten skall vara precis i korsningen Långholmsgatan/Hornsgatan (ung. som målgången). Jag springer sedan Hornsgatan ner och sen Hornstulls Strand. Som du ser
Oscar: kolla till exempel den här rundan http://www.funbeat.se/tracks/index.aspx?RouteID=277535
Starten skall vara precis i korsningen Långholmsgatan/Hornsgatan (ung. som målgången). Jag springer sedan Hornsgatan ner och sen Hornstulls Strand. Som du ser
Quote from Funbeat user on 5 January 2010, 14:39Vid dålig mottagning pga hus och tex träd så blir noggrannheten sämre. Dock så är de flesta nya gps chip hyffsat kännsliga och löser detta finfint bara de fått låsning på några sateliter.
Höjdmätning är alla gpser dåliga på. Detta kan man kompensera med
Vid dålig mottagning pga hus och tex träd så blir noggrannheten sämre. Dock så är de flesta nya gps chip hyffsat kännsliga och löser detta finfint bara de fått låsning på några sateliter.
Höjdmätning är alla gpser dåliga på. Detta kan man kompensera med
Quote from Funbeat user on 5 January 2010, 14:53I polar rs800 sitter en barometer för höjdmätning i klockan (inte i GPS enheten som är tillbehör) så man får en barometerhöjdkurva till GPS spåret också när man laddar in träningsdatat i burken.
En GPS är dock dålig på att ge momentan hastighet. Då är de
I polar rs800 sitter en barometer för höjdmätning i klockan (inte i GPS enheten som är tillbehör) så man får en barometerhöjdkurva till GPS spåret också när man laddar in träningsdatat i burken.
En GPS är dock dålig på att ge momentan hastighet. Då är de
Quote from Funbeat user on 5 January 2010, 15:56Varje gång jag sprungit med GPS-mätare på bana brukar jag notera hur väl sträckan per varv stämmer med banans längd. Ofta blir varvlängderna 2-4% längre, vilket jag inte tycker kan förklaras med att jag skulle ha sprungit för långt ut på bana 1. Om jag
Varje gång jag sprungit med GPS-mätare på bana brukar jag notera hur väl sträckan per varv stämmer med banans längd. Ofta blir varvlängderna 2-4% längre, vilket jag inte tycker kan förklaras med att jag skulle ha sprungit för långt ut på bana 1. Om jag
Quote from Camilla Höög on 5 January 2010, 17:58När jag cyklar landsväg brukar jag roa mig med att jämföra vad cykeldatorn har mätt upp med vad GPS:en säger och de visar förvånansvärt lika resultat. Det borde vara större avvikelser när man mäter på flera mil, men oftast kanske det diffar med max 100 m
När jag cyklar landsväg brukar jag roa mig med att jämföra vad cykeldatorn har mätt upp med vad GPS:en säger och de visar förvånansvärt lika resultat. Det borde vara större avvikelser när man mäter på flera mil, men oftast kanske det diffar med max 100 m
Quote from Funbeat user on 6 January 2010, 01:13Tekniska funderingar:
Känner nån till vilka olika alritmer som används för att gissa vägen mellan mätpunkterna? Använder man momentana hastigheten? Splineinterpolation? Bézierkurvor?
Tekniska funderingar:
Känner nån till vilka olika alritmer som används för att gissa vägen mellan mätpunkterna? Använder man momentana hastigheten? Splineinterpolation? Bézierkurvor?
Quote from Funbeat user on 6 January 2010, 09:21Kalmanfilter? Partikelfilter? Det är antagligen olika varianter i olika programvaror. En del har säkert ställbar filtreringslängd också. Som vanligt på forum så dyker det upp nån jävel som bara gissar (läs: Jag)
Kalmanfilter? Partikelfilter? Det är antagligen olika varianter i olika programvaror. En del har säkert ställbar filtreringslängd också. Som vanligt på forum så dyker det upp nån jävel som bara gissar (läs: Jag)
Quote from Funbeat user on 6 January 2010, 09:49Till Fredrika (och andra intresserade):
Jag har sett liknande iakttagelse som din på Garmins forum, alltså att FR-klockorna tenderar att vara mer onoggranna strax efter start.
Vid nåt tillfälle svarade en person från Garmin att man ska försöka få klock
Till Fredrika (och andra intresserade):
Jag har sett liknande iakttagelse som din på Garmins forum, alltså att FR-klockorna tenderar att vara mer onoggranna strax efter start.
Vid nåt tillfälle svarade en person från Garmin att man ska försöka få klock