Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 13:13GPS i skogen suger. Vi arrangerar en 50 km-tävling och har mätt med cykeldatorer. Samma sträcka med löparnas GPS-klockor visar på en markant kortare sträcka.(t-)
Så min slutsats är att GPS i skogen är inte lika tillförlitligt som annan mätning, om man av
GPS i skogen suger. Vi arrangerar en 50 km-tävling och har mätt med cykeldatorer. Samma sträcka med löparnas GPS-klockor visar på en markant kortare sträcka.(t-)
Så min slutsats är att GPS i skogen är inte lika tillförlitligt som annan mätning, om man av
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 13:22Som fortsättning på Tottemans svar...
Så räknar det väldigt olika. Allt mellan 41 km till 49 km. på den rutten.
Tittar man på de som lagt in den rutten/tävlingen på ogle earth. Så diffar det vid 5 km markeringen några hundra meter. samt att den skär rak
Som fortsättning på Tottemans svar...
Så räknar det väldigt olika. Allt mellan 41 km till 49 km. på den rutten.
Tittar man på de som lagt in den rutten/tävlingen på ogle earth. Så diffar det vid 5 km markeringen några hundra meter. samt att den skär rak
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 15:08Totteman, cykeldatorer mäter å andra sidan markant för långt i skogen om de inte är uttryckligen kalibrerade för skogskörning, med hänsyn taget till alla små gropar och stora gropar, stenar, upphöjningar, rötter, som alla får hjulet att rulla längre än på
Totteman, cykeldatorer mäter å andra sidan markant för långt i skogen om de inte är uttryckligen kalibrerade för skogskörning, med hänsyn taget till alla små gropar och stora gropar, stenar, upphöjningar, rötter, som alla får hjulet att rulla längre än på
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 15:11Groparna var 8 km djupa...eller?
Groparna var 8 km djupa...eller?
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 16:10Vad menar du?
Vad menar du?
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 16:39Första 5 km är det grusväg och inga gropar/rötter.På just denna sträcka...Som Totteman hänvisar till.. Och det diffade ca 300-400 meter redan vid 5 km markeringen.
Första 5 km är det grusväg och inga gropar/rötter.På just denna sträcka...Som Totteman hänvisar till.. Och det diffade ca 300-400 meter redan vid 5 km markeringen.
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 17:09Det var inte meningen att förklara att hela skillnaden mellan cykelmätningen och GPS-mätningen beror på okalibrerad cykeldator om nu nån trodde det. GPS-precisionen ÄR sämre i skog, speciellt med mycket knixar. Men man bör också tänka på att en cykeldator
Det var inte meningen att förklara att hela skillnaden mellan cykelmätningen och GPS-mätningen beror på okalibrerad cykeldator om nu nån trodde det. GPS-precisionen ÄR sämre i skog, speciellt med mycket knixar. Men man bör också tänka på att en cykeldator
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 17:133-400 meter fel på 5km grusväg har jag helt enkelt aldrig varit ens i närheten av. Det är mycket värre än den värsta av mina ~1500 aktiviteter och storleksordningen 10 ggr värre än normalt. Är jag bara lyckligt lottad, eller gör jag nånting rätt?
3-400 meter fel på 5km grusväg har jag helt enkelt aldrig varit ens i närheten av. Det är mycket värre än den värsta av mina ~1500 aktiviteter och storleksordningen 10 ggr värre än normalt. Är jag bara lyckligt lottad, eller gör jag nånting rätt?
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 17:53De 5 km är väldigt kuperade.. i allafall de första 2,5 km . Som går längs en motionsslinga i Björkhagen.
Ganska tät skog.
Vilket fall som helst så har GPS löparna stor diff i mål.. Som sagt ovan skiljer det flera km. Den som var närmast var den som spra
De 5 km är väldigt kuperade.. i allafall de första 2,5 km . Som går längs en motionsslinga i Björkhagen.
Ganska tät skog.
Vilket fall som helst så har GPS löparna stor diff i mål.. Som sagt ovan skiljer det flera km. Den som var närmast var den som spra
Quote from Funbeat user on 7 January 2010, 18:28Det är mycket viktigt (och speciellt kanske just inför skogslöpning) att låta GPS:en vara still flera minuter på så öppen yta som möjligt och fylla sina satellitstaplar INNAN man börjar. Detta för att ha en buffert om satelliter kommer i skugga eller går
Det är mycket viktigt (och speciellt kanske just inför skogslöpning) att låta GPS:en vara still flera minuter på så öppen yta som möjligt och fylla sina satellitstaplar INNAN man börjar. Detta för att ha en buffert om satelliter kommer i skugga eller går