Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag kan hålla med dig i dina övriga synpunkter på vetenskap. Bäst vore nog om man baserade sin träning på beprövad erfarenhet och råd från kunniga personer, snarare än nya forskningsrön. Studier kring träning kan vara ett bra komplement, vid sidan av mer

Jag har inte läst på riktigt, men vad jag skulle vilja veta är om erfarna träningsinstruktörer, PT-ar mfl har några egna erfarenheter som styrker påståendet att 20% av befolkningen inte svarar på konditionsträning. Alltså, ni som har tränat en massa olika

Det är ju en fantastiskt bra bortförklarning när orken tryter 🙂 "Tyvärr, min kropp svarar inte på konditionsträning"

Låter inte helt omöjligt. Vi har alla olika bra förutsättningar. Vissa har väldigt lätt för att bygga muskler, andra svårare. Varför skulle det inte fungera på samma sätt beträffande kondition?

Jag påminns om en studie som visade att det fanns individer som efter träning inte hade förbättrat sin kondition, men ändå hade förbättrat sin prestanda. Vice versa fanns det de som ökade sin kondion, men inte sprang snabbare för det.

Att svara "dåligt" eller "inte alls" är inte samma sak.

Ja allt är ju grader. Att inte svara alls, borde ju betyda att om de parkerar sig i sängen och inte går upp på ett år, så borde de fortfarande ha samma status som innan. Annars betyder det att de svarar på sin vanliga vardagsmotion i allla fall.

Vissa behöver kanske mer träning - mer stress - för att reagera! Låter inte alls otroligt. Och det behöver ju inte betyda att de inte kan bli lika bra/bättre som/än andra!

återigen, den här undersökningen handlade bara om EN viss typ av resultat från EN viss typ av träning. Den säger inget alls om att sådana "non responders" inte skulle nå resultat med andra träningsformer än korta intervaller. Plus massor av andra variable

För att reda ut begreppet kondition; vo2max(maximal syreupptagningsförmåga), man mäter alltså inte förbättring i prestation, som kan förbättras avsevärt trots att "konditionen" t o m försämras.

Att korta intervaller med total högintensiv tid <10min inte