Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVitsen med blinkande lampa?
You need to log in to create posts and topics.

Nu när det blivit mörkt på kvällarna, börjar jag återigen irritera mig på alla dessa blinkande cykellampor. För mig är det väldigt mycket svårare att positionsbestämma eller hastighetsbestämma en blinkande lampa i mörkret än ett fast sken. Dessutom irrite

Blinkande lampa fram? Jag har nog bara sett blinkande bakåt. Vilket jag har, och sparar ström och ger större kontrast mot andra ljus.

Jag tar mig friheten att länka till en mycket lång och uttömmande diskussion i ämnet. Tror det är svårt att hitta en aspekt som inte stötts och blötts där.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1752681/page=1

Själv är jag stark motståndare till alla forme

Iofs en tråd av hög Happy-klass ovan - dvs man kan läsa en halvtimme, ha kul under tiden o dessutom lära sig något man funderade över plus ett gäng andra saker man inte funderat över.

Men nu hade jag inte en hel halvtimme att offra, så jag hann mest läs

Svaret: Därför att de är blinkmongos!

Anledningen torde vara för att folk tror att de syns bättre. Blinkande ljus sticker ut mer.

Sedan att det som sagt är omöjligt att positionsbestämma och svårt med mörkerseendet är en annan femma, men folk får alltid för sig konstiga saker.

Min fråga i ämnet är:

Varför FINNS det blinkande lampor?? Vem har hittat på att man ska sätta dessa epilepsiframkallande föremål på cyklar? Mina 99-kronorslampor från Clas Ohlson är rent ut sagt skitjobbiga! Tryck en gång, den lyser, tryck två gånger, de

Dessutom är det ju olagligt att ha blinkande lampa (vad jag vet).
Men det är väl ett mindre problem. 🙂

Lagen: TSFS 2010:144 (I kraft 2010-10-01) - OMTRYCK

Belysning
14 § Cykel ska vid färd i mörker ha lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt (baklykta) och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Cykel ska vid färd i mörker även ha 1. strålkastare

Skönt att få lite lagtext. Tror inte att blinkande bakljus skulle vara lagliga om de var så svåra att positionsbestämma att det skulle finnas risk att köra in i cyklister med blinkande bakljus.

Har man svårt med att positionsbestämma ett blinkande baklju