Quote from Funbeat user on 24 September 2013, 10:22Jag upplever det som att man syns bättre med blinkande lampor. Därför använder jag det. Visst kan det vara lite irriterande med blinkande lampor men jag tycker som cyklist det är värt den lilla extra irritationen mot att man syns bättre.
Jag upplever det som att man syns bättre med blinkande lampor. Därför använder jag det. Visst kan det vara lite irriterande med blinkande lampor men jag tycker som cyklist det är värt den lilla extra irritationen mot att man syns bättre.
Quote from Funbeat user on 24 September 2013, 10:50Intressant. En tungt övervägande majoritet här anser att blinkljus är kass. Och jag ansluter mig till den. Min uppfattning är ändå att blinkande bakljus är vanligare än fasta bland mörkercyklister. Och blinkade framljus är inte ovanligt. Är inte detta en
Intressant. En tungt övervägande majoritet här anser att blinkljus är kass. Och jag ansluter mig till den. Min uppfattning är ändå att blinkande bakljus är vanligare än fasta bland mörkercyklister. Och blinkade framljus är inte ovanligt. Är inte detta en
Quote from Funbeat user on 24 September 2013, 11:19Det är ju skillnad på att använda blink på cykelstig inne i stan (där man antagligen syns i vilket fall som), i klunga eller ute på en mörk landsväg där bilarna susar förbi i 70 knyck eller mer.
I sistnämnda fallet kommer jag utan tvekan fortsätta blinka
Det är ju skillnad på att använda blink på cykelstig inne i stan (där man antagligen syns i vilket fall som), i klunga eller ute på en mörk landsväg där bilarna susar förbi i 70 knyck eller mer.
I sistnämnda fallet kommer jag utan tvekan fortsätta blinka
Quote from Funbeat user on 24 September 2013, 11:23Bra där Petter! Precis så är det. Åker jag på en hårt trafikerad cykelsträcka i Stockholm så hade jag nog kört blinkfritt. Men när jag har behov att vara synlig så kör jag med blinkande ljus. För inte råder det delade meningar omvilket som är mest synlig
Bra där Petter! Precis så är det. Åker jag på en hårt trafikerad cykelsträcka i Stockholm så hade jag nog kört blinkfritt. Men när jag har behov att vara synlig så kör jag med blinkande ljus. För inte råder det delade meningar omvilket som är mest synlig
Quote from Funbeat user on 24 September 2013, 12:09Markus: Jo det råder delade meningar om det också.
Håller med bruse om att kombon fast/blink är OK om än irriterande att hamna bakom.
Sen verkar blinket invagga en falsk säkerhet i att det skulle synas så ofantligt bra bara för att det blinkar. De allra
Markus: Jo det råder delade meningar om det också.
Håller med bruse om att kombon fast/blink är OK om än irriterande att hamna bakom.
Sen verkar blinket invagga en falsk säkerhet i att det skulle synas så ofantligt bra bara för att det blinkar. De allra
Quote from Rasmus Olsson on 24 September 2013, 12:12Jag har ju samma problem med att bedöma avstånd och hastighet på annat fordon om den bara har blinkande lampor - om jag sitter i en bil. Vilket jag uppfattat av av folk med perfekt syn, att de har samma problem med avståndsbedömningen till något objekt so
Jag har ju samma problem med att bedöma avstånd och hastighet på annat fordon om den bara har blinkande lampor - om jag sitter i en bil. Vilket jag uppfattat av av folk med perfekt syn, att de har samma problem med avståndsbedömningen till något objekt so
Quote from Funbeat user on 24 September 2013, 12:22Mycket tro i denna tråd. Finns det någon forskning om vilket som syns bäst? Min åsikt är bara baserad på mina erfarenheter och behöver inte alls vara sanning. Är det någon som vet?
Varningsskyltar i trafiken har ju blinkande sken. Lampor vid viktiga larm
Mycket tro i denna tråd. Finns det någon forskning om vilket som syns bäst? Min åsikt är bara baserad på mina erfarenheter och behöver inte alls vara sanning. Är det någon som vet?
Varningsskyltar i trafiken har ju blinkande sken. Lampor vid viktiga larm
Quote from Funbeat user on 24 September 2013, 12:32Det gemensamma för alla dessa andra blinkade ljus i trafiken är att de sitter på stationära objekt (skyltar, bilar med varningsblinkers står som regel stilla). Andra blink som utryckningssignaler eller körriktsningsvisare är kombinerade med fordonens vanl
Det gemensamma för alla dessa andra blinkade ljus i trafiken är att de sitter på stationära objekt (skyltar, bilar med varningsblinkers står som regel stilla). Andra blink som utryckningssignaler eller körriktsningsvisare är kombinerade med fordonens vanl
Quote from Funbeat user on 24 September 2013, 12:39Vi är nog rätt överens ändå. 🙂
I stora mängder så blir det jobbigt med massor av blinkande lampor. Men om man som jag åker relativt ensam som cyklist i trafiken så är nog ett blinkande ljus att föredra för att bli synligare. Det blir annars svårt att s
Vi är nog rätt överens ändå. 🙂
I stora mängder så blir det jobbigt med massor av blinkande lampor. Men om man som jag åker relativt ensam som cyklist i trafiken så är nog ett blinkande ljus att föredra för att bli synligare. Det blir annars svårt att s
Quote from Funbeat user on 24 September 2013, 12:44Verkar som att ni missar problemet med att ett blinkande ljus drar till sig uppmärksamheten lite? För problemet är att du HELA tiden drar blicken mot det blinkande, vilket innebär att det andra som kanske finns där ute och inte blinkar eller lyser lite sv
Verkar som att ni missar problemet med att ett blinkande ljus drar till sig uppmärksamheten lite? För problemet är att du HELA tiden drar blicken mot det blinkande, vilket innebär att det andra som kanske finns där ute och inte blinkar eller lyser lite sv