Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVitsen med blinkande lampa?
You need to log in to create posts and topics.

Jag har inte upplevt att det är svårt att bedöma avståndet till någon med blinkande baklykta, men ska kika på det nu när det blir mörkare tider.

Är det något jag missar?
Jag upptäcker en cyklist med blinkande baklykta, men innan jag kommit så nära att de

Vad är då den viktiga skillnaden mellan syns bättre och uppmärksammas lättare? Ja, om vi håller oss till synsinnet.

Jag plussettar dig Anders.

Jag upplever både som bilist och cyklist att blinkande baklyse både syns bättre och uppmärksammas bättre även i dåligt väder. Man ser att det är en cyklist och avstådsbedöma har iallafal jag inga problem med. Sedan går de som h

Nej jag ville ha svar, debatten kom ändå.

En kväll nyss mötte jag två blinkande framljusen, och passerade en julgransskog av blinkande bakljusen. Funderade där på cykeln varför nån väljer ett framljus som knappast är optimalt för att se gropar i asfalten

Hej!

Funderar på om det här problemet med avstånds-och positionsbestämmande är (helt) beroende på i hur intensiv trafikmiljö man vistas.

Där jag cyklar har jag i allmänhet högst ett par tre cyklister i synfältet samtidigt. Även om jag skulle misslyckas

Jag tycker att problemet med blinkande lysen är svårigheten i det lilla, är det verkligen bara en cykel jag möter eller finns det ytterligare en cyklist bakom som jag inte ser därför jag inte kan se "förbi" den blinkande lampan. Ett fast lampsken bländar

"Vad är då den viktiga skillnaden mellan syns bättre och uppmärksammas lättare? Ja, om vi håller oss till synsinnet."

Jag skulle säga att det är skillnaden mellan "det är något som blinkar där framme" (uppmärksammat) och att kunna se vad det är (nåja, ka

Det efterfrågades forskning;

Hittade en metastudie och en studie vid en snabb sökning på Google Scholar. Metastudien berör synlighetshjälpmedel i allmänhet men refererar en studie som jämfört blinkande och fasta ljus med följande resultat:

Watts 1984c

Nu vänder jag mig mot vana blinkhatare (inte ironiskt, eftersom jag själv har svårt för blink - enbart).
Hur är det med reflexband/tejp? Köpte gult och rött och tänkte tejpa cykeln lite, några bra tips på vad som kan vara olämpliga ställen, så slipper man

Inför vintern tänkte jag kitta min nya pendlarcykel enligt följande;

3Ms ekerreflexer av modell pinne man snäpper fast. Billiga och syns enormt bra så länge de är rena. Dock svåra att göra rent så bör nog bytas varje säsong, i synnerhet om man har fälgbr