Quote from Funbeat user on 24 September 2013, 12:51Precis, Jimmy. Visst syns du mer med blink, men du kommer att synas av irriterade och förvirrade medtrafikanter, vilket varken gör dig eller dem säkrare.
Precis, Jimmy. Visst syns du mer med blink, men du kommer att synas av irriterade och förvirrade medtrafikanter, vilket varken gör dig eller dem säkrare.
Quote from Funbeat user on 24 September 2013, 12:55Som jag ser det är det det inte att jag syns mer du skall tänka på, utan det där barnet på andra sidan vägen I ljusbrun overall som just studsar ut på vägabanan och du inte ser pga att du har fullt fokus på mina blinkande lampor, vilka kräver att du vände
Som jag ser det är det det inte att jag syns mer du skall tänka på, utan det där barnet på andra sidan vägen I ljusbrun overall som just studsar ut på vägabanan och du inte ser pga att du har fullt fokus på mina blinkande lampor, vilka kräver att du vände
Quote from Funbeat user on 24 September 2013, 12:59Där har du en poäng Jimmy. Visst tar man lite fokus från andra saker men i förhållande till bilar så syns cyklister dåligt och behöver bli mer sedda.
Frågan kvarstår dock. Är det någon som vet hur människan reagerar? eller är det bara en massa personlig
Där har du en poäng Jimmy. Visst tar man lite fokus från andra saker men i förhållande till bilar så syns cyklister dåligt och behöver bli mer sedda.
Frågan kvarstår dock. Är det någon som vet hur människan reagerar? eller är det bara en massa personlig
Quote from Funbeat user on 24 September 2013, 16:15Efter en dag på jobbet återkom jag till tråden. Kul med åsikter. Hoppas verkligen att de som har svårt med avståndsbedömning och att slita blicken från blinkande lampor anpassar sin hastighet efter detta när (om) ni kör bil - eller cyklar.
Angående ljuss
Efter en dag på jobbet återkom jag till tråden. Kul med åsikter. Hoppas verkligen att de som har svårt med avståndsbedömning och att slita blicken från blinkande lampor anpassar sin hastighet efter detta när (om) ni kör bil - eller cyklar.
Angående ljuss
Quote from Funbeat user on 24 September 2013, 21:01Jag ställer mig vid gruppen "vi gillar inte blinkande lampor". Det är mer irriterande och störande än nödvändig uppmärksamhet.
Om man nu är ensam på en landsväg i total mörker alternativt i stan som är hyfsat upplyst av andra lampor etc så måste det ju r
Jag ställer mig vid gruppen "vi gillar inte blinkande lampor". Det är mer irriterande och störande än nödvändig uppmärksamhet.
Om man nu är ensam på en landsväg i total mörker alternativt i stan som är hyfsat upplyst av andra lampor etc så måste det ju r
Quote from Funbeat user on 24 September 2013, 21:15Det är inte en medveten avstånds/riktningsbedömning som görs. Det är hjärnan som sköter det själv, och det ÄR svårare med blinkande ljus som många redan påpekat.
När jag cyklar t.ex. tycker jag att det är en stor fördel om jag inte måste bromsa ner till
Det är inte en medveten avstånds/riktningsbedömning som görs. Det är hjärnan som sköter det själv, och det ÄR svårare med blinkande ljus som många redan påpekat.
När jag cyklar t.ex. tycker jag att det är en stor fördel om jag inte måste bromsa ner till
Quote from Funbeat user on 24 September 2013, 23:01Ok, som trådskapare tar jag mig friheten att sammanfatta lite.
De flesta verkar tycka här, precis som på Happy, att blinkande ljus är ett j-a otyg som försvårar för medtrafikanterna.
Några erkänner att de använde blinkande ljus.
Här anförs att det i v
Ok, som trådskapare tar jag mig friheten att sammanfatta lite.
De flesta verkar tycka här, precis som på Happy, att blinkande ljus är ett j-a otyg som försvårar för medtrafikanterna.
Några erkänner att de använde blinkande ljus.
Här anförs att det i v
Quote from Funbeat user on 25 September 2013, 06:40Aha, du undrade egentligen inte varför,utan ville bara ta chansen till debatt? Sammanfattningsvis då:
Syns bättre, mindre förväxlingsrisk med andra fordon, sparar ström, säkrare. Fyra skäl varför (rätt eller fel).
Irriterande, svårare att avståndsbedöma
Aha, du undrade egentligen inte varför,utan ville bara ta chansen till debatt? Sammanfattningsvis då:
Syns bättre, mindre förväxlingsrisk med andra fordon, sparar ström, säkrare. Fyra skäl varför (rätt eller fel).
Irriterande, svårare att avståndsbedöma
Quote from Funbeat user on 25 September 2013, 08:15Förväxla inte syns bättre med uppmärksammas lättare. Det finns en ganska viktig skillnad.
Förväxla inte syns bättre med uppmärksammas lättare. Det finns en ganska viktig skillnad.
Quote from Funbeat user on 25 September 2013, 08:24För övrigt så undrar jag om andelen som tycker att det är svårare att positions- och avståndsbedöma blinkande lysen är ens i närheten av representativ för verkligheten i den här tråden och tråden på happy. Om det har någon som helst koppling så skulle jag
För övrigt så undrar jag om andelen som tycker att det är svårare att positions- och avståndsbedöma blinkande lysen är ens i närheten av representativ för verkligheten i den här tråden och tråden på happy. Om det har någon som helst koppling så skulle jag