Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVO2-intervaller kontra tävling
You need to log in to create posts and topics.

Efter min första tävling förra helgen, gjorde jag ett par reflektioner. En av dessa är som följer:

När jag kör VO2-intervaller så kör jag 5x3 minuter i ca 3:50-tempo. Det är med nöd och näppe jag klara igenom dessa, och min puls hamnar i sista halvan av

Det du upplevt är normalt. De flesta i eliten använder också tävlingar för att spetsa formen.

På 3min intervall med lång vila (vilket jag förutsätter att du har för annars blir det inte vo2max) hinner du inte få lika mycket cardiac drift som på 10km kontinuerlig löpning. Således är pulsen ingen vettigt verktyg att titta på här. Varenda ml diff i v

Intressant Frida! Du kan glutta på min träning, där står det lite om hur jag kör intervaller och vilan emellan. Brukar hålla samma fart genom alla.

Kan det vara så att min puls är runt 5 slag högre just pga tävlingsmomentet?

För några veckor sedan körde

Kollar man endast på din tid i Midnattsloppet och ditt 5k försök så är nog 4:10/km en lämplig fart att hålla på dina VO2Max intervaller.

Kör 6x1000m i 4:10/km med 3-4minuters vila. Börja med de längre vilan. Korta av den nästa pass om det kändes för enke

Magnus, du är nog rätt snabb men har sämre uthållighet. Skulle jag vara elak skulle jag säga att den är rätt kass, t o m sämre än min. Över 45 på milen, med eller utan sick-sackande matchar inte alls 3:50 fart på intervaller. Skulle jag vara Magnus så sku

Haha, då då skulle du sett min slutspurt på midnattsloppet, sista 200m tog 37 sekunder. Älskar spurten! 🙂

För dålig uthållighet alltså? Är det då VO2, tröskel, snabbdistans, backintervall eller långpass jag skall öka?

Längre intervaller skulle jag säga. Tror du får bättre uthållighet med V02 och/eller tröskel. Men längre än de 800m du hinner på ca 3min.

Magnus: Beror på för vilken distans du tränar mot. Långa intervaller/snabbdistans i tröskelfart ger väldigt mycket. Även 2000m intervaller i 10kP fart är bra.
I början hjälper träning i anaerob fart till att dra upp konditionen (och det snabbt), men det u

Just nu tränar jag för Lidingöloppet, sen blir det nog inför Tiomila och kanske ett halvmarathon (om jag inte hinner tröttna/bli skadad innan sommaren). Längre sträckor än så verkar tråkigt.

Jag trodde det var VO2-intervaller jag körde, enligt Bilats- me