Quote from Funbeat user on 25 August 2010, 20:32Jag vet i princip ingenting om sånt här i praktiken men kör nästan bara aerob grundträning och det går framåt faktiskt ganska bra. Tänker toppa med tröskel och kanske lite intervaller inför Växjö halvmara i maj 2011.
Min tanke förutom att minska skaderi
Jag vet i princip ingenting om sånt här i praktiken men kör nästan bara aerob grundträning och det går framåt faktiskt ganska bra. Tänker toppa med tröskel och kanske lite intervaller inför Växjö halvmara i maj 2011.
Min tanke förutom att minska skaderi
Quote from Funbeat user on 25 August 2010, 20:35Magnus, testa att hitta en jämn fart på t.ex. följande typer av pass:
10-12x1000m (60s vila)
4-5x2000m (60-75s vila)
eller kör rätt hårt men i ett jämnt tempo på 4-5x10min intervaller (75-90s vila, jogg eller gåvila) i terrängspårDå bygger du en stab
Magnus, testa att hitta en jämn fart på t.ex. följande typer av pass:
10-12x1000m (60s vila)
4-5x2000m (60-75s vila)
eller kör rätt hårt men i ett jämnt tempo på 4-5x10min intervaller (75-90s vila, jogg eller gåvila) i terrängspår
Då bygger du en stab
Quote from Funbeat user on 25 August 2010, 21:28Tack Frida, det värmer att få höra "Grundfarten och ett högt vo2max är uppenbarligen förmågor som du redan behärskar,". Sen om det stämmer eller ej kan vi väl lämna därhän. 😉
Min tänkta snittfart på LL är 5:30/km. Är det något man skall hänga upp tränin
Tack Frida, det värmer att få höra "Grundfarten och ett högt vo2max är uppenbarligen förmågor som du redan behärskar,". Sen om det stämmer eller ej kan vi väl lämna därhän. 😉
Min tänkta snittfart på LL är 5:30/km. Är det något man skall hänga upp tränin
Quote from Funbeat user on 27 September 2010, 21:53Blev lite intresserad av den här diskussionen igen. Min debut på LL gick
lätt i 15 km (5:17/km) men efter 20 km började jag få kramp och slutade med total tempot 5:23/km.. Det kan kanske relateras till bristande uthållighet då?Nu är det 10km på nyår so
Blev lite intresserad av den här diskussionen igen. Min debut på LL gick
lätt i 15 km (5:17/km) men efter 20 km började jag få kramp och slutade med total tempot 5:23/km.. Det kan kanske relateras till bristande uthållighet då?
Nu är det 10km på nyår so
Quote from Elias Engqvist on 28 September 2010, 06:162min vila räcker
2min vila räcker
Quote from Funbeat user on 28 September 2010, 08:54Enligt Arthur Lydiard så motverkar alltför flitig anaerob träning den aeroba grundkondition som du mödosamt har tränat upp. Han förordade 4 till max 6 veckors kvalitet/intervallträning inför Loppet med stort L.
Har för mig att det finns nån undersökning
Enligt Arthur Lydiard så motverkar alltför flitig anaerob träning den aeroba grundkondition som du mödosamt har tränat upp. Han förordade 4 till max 6 veckors kvalitet/intervallträning inför Loppet med stort L.
Har för mig att det finns nån undersökning
Quote from Funbeat user on 28 September 2010, 09:07Hitintills har jag satsat på tävling varje vecka, så ett maxpass i veckan blir svårt att undvika. Jag tycker det är ganska kul att tävla - det innebär också teknikträning - så jag har svårt att motivera mig till tävlingsuppehåll, om det inte ger rejäla ef
Hitintills har jag satsat på tävling varje vecka, så ett maxpass i veckan blir svårt att undvika. Jag tycker det är ganska kul att tävla - det innebär också teknikträning - så jag har svårt att motivera mig till tävlingsuppehåll, om det inte ger rejäla ef
Quote from Funbeat user on 28 September 2010, 09:26Hur stor skillnad det skulle kunna göra kan jag inte alls svara på. Du verkar därutöver inte vara särskilt skadebenägen till skillnad från t.ex. mig. Sånt påverkar ju oxå... Kommer själv köra 90% lågintensivt och absolut max 10% tröskel lr backe under vin
Hur stor skillnad det skulle kunna göra kan jag inte alls svara på. Du verkar därutöver inte vara särskilt skadebenägen till skillnad från t.ex. mig. Sånt påverkar ju oxå... Kommer själv köra 90% lågintensivt och absolut max 10% tröskel lr backe under vin
Quote from Funbeat user on 28 September 2010, 10:04Maffetone är ju inne på samma sak, inga anaeroba pass under uppbyggnadsperioder på ca tre månader.
Maffetone är ju inne på samma sak, inga anaeroba pass under uppbyggnadsperioder på ca tre månader.
Quote from Funbeat user on 28 September 2010, 10:06Ja, det var i år jag vågade köra intervaller för första gången, tidigare bara lugna pass i terräng, var också rädd för att skada mig. Men nu tror jag (hoppas, hoppas) jag har byggt så pass mycket mängd under några år att jag skall tåla lite mer kvalitetst
Ja, det var i år jag vågade köra intervaller för första gången, tidigare bara lugna pass i terräng, var också rädd för att skada mig. Men nu tror jag (hoppas, hoppas) jag har byggt så pass mycket mängd under några år att jag skall tåla lite mer kvalitetst