Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVo2max - Nästan helt irrelevant.
You need to log in to create posts and topics.

Vill slå hål på en myt angående att mäta förbättring genom att mäta ökning av vo2max.

Det är egentligen nästan helt felaktigt och kan vara direkt vilseledande!

Förklaring: Vo2max är ett mått på hur syretörstig man är. Detta menar jag kan vara direkt k

Hmm... Har du någon mer info om detta?

Det är farten vid Vo2max som är intressant, inte värdet i sig självt. Läs Noakes.

Nja, håller bara delvis med. Visst finns ett samband mellan olika bilars antal hästkrafter och deras prestanda, liksom mellan människors VO2-max och deras löpförmåga. Dock har du ju rätt i din poäng att allt syre kroppen tar upp inte nödvändigtvis används

"Man kan således bli snabbare både genom att öka syreupptagningsförmågan, och att förbättra tekniken så man kan röra sig fortare utan att behöva förbruka/slösa mer syre."

Du kan inte öka din genetiska syreupptagningsförmåga efter en tids tränande. Det an

"Du kan inte öka din genetiska syreupptagningsförmåga efter en tids tränande... "

(Nu kommer snart Södergård d.ä. och påpekar sitt höjda VO2max trots regelbundet frisksportande m.h.a. tröskelträning ;)...)

Magnus N >> Det var det jag ville komma till. Att det är tiden på en given sträcka som är det intressanta (ofta jämfört med 3k-pace).

Jag är ett exempel på försämrat vo2max trots betydligt bättre tider. Och då är jag relativt ung. (mellan 19->21 försämr

Frida, vi får se om han tittar in i tråden 🙂

Oskar: Ett annat välkänt exempel är ju Paula Radcliffe, vars uppmätta Vo2max var konstant (eller till och med försämrades?) under tiden hon blev snabbare...

Frida>> Det hade förmodligen(?) att göra med att han gjorde testeterna på motionscykel vilket är ganska irrelevant det också och det kan mycket väl vara så att han inte orkade upp i rätt nivå första gången. Sedan bör en mer aktiv överkropp tendera att höj

-