Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVo2max - Nästan helt irrelevant.
You need to log in to create posts and topics.

"Den franska forskaren Veronique Billat har forskat en hel del kring uthållighetsträning och vVO2max. Vid första anblicken kan vVO2max verka lite diffus, så jag har nedan tagit mig friheten att översätta en del av en artikel jag hittade i ämnet. Artikeln

P>> Instämmer.

Kanske ska tilläggas att jag var cyklist på den tiden så jag kom garanterat upp i mitt max. Nu är jag inte i närheten av några 5,5 l om jag testar mig på cykel. Skulle dock vara lite intressant att köra ett vo2max-test på löpning, det har jag aldrig gjort

Lars "sluta jiddra börja trolla" du vet var maskinerna står 😉

Ska vi köra nu? Jag kan ta en taxi till åstrandslabbet.

Då hade du inga besvär att göra dig själv rättvis på testerna i alla fall. Det var det jag var "orolig" för. Att du satsade på löpning och mätte på testcykel.

Nä Lars jag har tvätt i torktumlaren och du kommer bli ledsen för du får så låg maxpuls, circadian rythm du vet. Nästa vecka kanske, du vet om det funkar med träningar och scheman osv.

Jag som tänkte käka semlor och springa 100 miles de närmsta tre veckorna innan GIHs obligatoriska två veckor långa fjällvistelse aka lärarsemester.

Tilläggas till ursprungsinlägget så handlar ju ett VO2maxtest ofta inte bara om VO2max. Ekonomi, laktattröskel, fettförbränning och prestation mätes ofta vid samma tillfälle. Så helt bortkastat är det ju inte, om man gör ett bra test med en bra testledare

Lite mer läsning här:

Paula Radcliffe and Running Efficiency

Som marathonträning sprang hon upp till 160 km per vecka 5-10% långsammare än marathonfart..det gav resultat.