Quote from Funbeat user on 19 February 2012, 09:08Magnus >> Vacker läsning och träning.
Magnus >> Vacker läsning och träning.
Quote from Funbeat user on 19 February 2012, 09:48I den i artikeln om Paula dras följande slutsatser. Hon har blivit bättre pga
"aerobic development, leg strength and running technique". Det är ju det som långdistanslöpare jobbat med i alla tider. Dessa tre komponenter "stör" ju vår förståelse av VO2max
I den i artikeln om Paula dras följande slutsatser. Hon har blivit bättre pga
"aerobic development, leg strength and running technique". Det är ju det som långdistanslöpare jobbat med i alla tider. Dessa tre komponenter "stör" ju vår förståelse av VO2max
Quote from Funbeat user on 19 February 2012, 12:57Utförs syreupptagningstester annorlunda idag gentemot förr. På 60-, 70-, 80-talen gjordes tester på mig. Urusla resultat. Gjorde tester tillsammans med andra.
Om vi sedan sprang, cyklade, åkte skidor eller annat så hade jag likafullt bästa flåset.
Utfö
Utförs syreupptagningstester annorlunda idag gentemot förr. På 60-, 70-, 80-talen gjordes tester på mig. Urusla resultat. Gjorde tester tillsammans med andra.
Om vi sedan sprang, cyklade, åkte skidor eller annat så hade jag likafullt bästa flåset.
Utfö
Quote from Funbeat user on 19 February 2012, 14:46Syreupptagning mäts likadant nu som förr om vi pratar om referenssystemet med säckar. Det finns en del onlinelösningar som har brister och fördelar som också används.
Det visar aerob kapacitet, inte vem som kan springa långt.
Syreupptagning mäts likadant nu som förr om vi pratar om referenssystemet med säckar. Det finns en del onlinelösningar som har brister och fördelar som också används.
Det visar aerob kapacitet, inte vem som kan springa långt.
Quote from Funbeat user on 19 February 2012, 17:49Från en studie med den nätta titeln "Systematic analysis of adaptations in aerobic capacity and submaximal energy metabolism provides a unique insight into determinants of human aerobic performance".
Tydlig korrelation mellan VO2max och prestanda, men in
Från en studie med den nätta titeln "Systematic analysis of adaptations in aerobic capacity and submaximal energy metabolism provides a unique insight into determinants of human aerobic performance".
Tydlig korrelation mellan VO2max och prestanda, men in
Quote from Funbeat user on 19 February 2012, 19:31Lars, det måste ju betyda att man skall ha så bra VO2max första gången man testar sig, men sen spelar det ingen roll om man ökar eller minskar. 😉
Lars, det måste ju betyda att man skall ha så bra VO2max första gången man testar sig, men sen spelar det ingen roll om man ökar eller minskar. 😉
Quote from Funbeat user on 19 February 2012, 20:20Nu skall vi ju inte skylla artiklarna på Lars, han förser oss ju bara med info. Mycket uppskattat.
Själv blir jag alltid förvånad hur låg kvalitet mycket av forskningen inom idrottsområder har.Tror det är därför det finns så många olika åsikter om allt.
Nu skall vi ju inte skylla artiklarna på Lars, han förser oss ju bara med info. Mycket uppskattat.
Själv blir jag alltid förvånad hur låg kvalitet mycket av forskningen inom idrottsområder har.Tror det är därför det finns så många olika åsikter om allt.
Quote from Funbeat user on 19 February 2012, 20:47Det beror ju på. 70% Vo2max motsvarar ungefär drygt 80% av maxpuls, och är man relativt otränad kommer sådan träning 4 ggr/v nog höja Vo2max.
Det beror ju på. 70% Vo2max motsvarar ungefär drygt 80% av maxpuls, och är man relativt otränad kommer sådan träning 4 ggr/v nog höja Vo2max.
Quote from Funbeat user on 19 February 2012, 21:06Dessutom syns det ju klart och tydligt att deltagarna fått fina höjningar på VO2max... Så vad är fel på metoden?
Dessutom syns det ju klart och tydligt att deltagarna fått fina höjningar på VO2max... Så vad är fel på metoden?
Quote from Funbeat user on 19 February 2012, 21:12Magnus,
Så kan det säker vara men för de flesta av oss är väl detta träningsprogram en rätt kraftig nedtrappning av träningen så den känns ju inte rikigt relevant. Av de som kommenterat i denna tråden tränar nog alla betydligt hårdare än detta och flera
Magnus,
Så kan det säker vara men för de flesta av oss är väl detta träningsprogram en rätt kraftig nedtrappning av träningen så den känns ju inte rikigt relevant. Av de som kommenterat i denna tråden tränar nog alla betydligt hårdare än detta och flera