Quote from Funbeat user on 19 February 2012, 21:15M F
Bara det att man får fina ökningar av VO2max med denna träning borde väl vara en varningsklocka? Att göra studier på så enkelt sätt som möjligt leder inte alltid till att kunskapsbasen ökar.
M F
Bara det att man får fina ökningar av VO2max med denna träning borde väl vara en varningsklocka? Att göra studier på så enkelt sätt som möjligt leder inte alltid till att kunskapsbasen ökar.
Quote from Funbeat user on 19 February 2012, 21:44Håkan - har du läst studien? Den är på ingalunda vis enkelt gjord. Snarare väldigt ambitiös för att täcka ett komplext område.
Håkan - har du läst studien? Den är på ingalunda vis enkelt gjord. Snarare väldigt ambitiös för att täcka ett komplext område.
Quote from Funbeat user on 19 February 2012, 22:18MF. Jag kutade 400 meter sub 50 utan problem.
Dvs. - noll specialträning.Det gjorde inte de med hög syreupptagningsförmåga.
MF. Jag kutade 400 meter sub 50 utan problem.
Dvs. - noll specialträning.
Det gjorde inte de med hög syreupptagningsförmåga.
Quote from Funbeat user on 19 February 2012, 22:21Jag ögnade igenom den. Nu kommer vi ifrån ämnet lite men jag tycker allmänt att man inom detta område är bra på forsknkngmetodik men fasiken man måste ju våga försöka svara på de riktiga frågorna. En studie som denna kunde tex inom mina område släpps igen
Jag ögnade igenom den. Nu kommer vi ifrån ämnet lite men jag tycker allmänt att man inom detta område är bra på forsknkngmetodik men fasiken man måste ju våga försöka svara på de riktiga frågorna. En studie som denna kunde tex inom mina område släpps igen
Quote from Funbeat user on 19 February 2012, 23:43"70% Vo2max motsvarar ungefär drygt 80% av maxpuls, och är man relativt otränad kommer sådan träning 4 ggr/v nog höja Vo2max."
Om/när jag tränar på den nivån så kommer jag att öka mitt Vo2Max.
Men å andra sidan så är nog jag relativt otränad;)Vänligen
"70% Vo2max motsvarar ungefär drygt 80% av maxpuls, och är man relativt otränad kommer sådan träning 4 ggr/v nog höja Vo2max."
Om/när jag tränar på den nivån så kommer jag att öka mitt Vo2Max.
Men å andra sidan så är nog jag relativt otränad;)
Vänligen
Quote from Funbeat user on 20 February 2012, 09:24K-G: VO2max har väldigt lite att göra med 400m löpning då det inte är en aerob begränsning som styr resultatet. Att 400m-löpare har lägre VO2max än en 10000m-löpare är naturligt och nästan nödvändigt ur ett fysiologiskt perspektiv.
Håkan: Jag vet inte om
K-G: VO2max har väldigt lite att göra med 400m löpning då det inte är en aerob begränsning som styr resultatet. Att 400m-löpare har lägre VO2max än en 10000m-löpare är naturligt och nästan nödvändigt ur ett fysiologiskt perspektiv.
Håkan: Jag vet inte om
Quote from Funbeat user on 20 February 2012, 13:47MF.
VO2 är enligt dig ointressant för långdistans + 400 meter.
När är det då användbart?
MF.
VO2 är enligt dig ointressant för långdistans + 400 meter.
När är det då användbart?
Quote from Funbeat user on 20 February 2012, 14:04Ointressant är det inte men det har en begränsande förklaringsgrad för prestationsförmåga eftersom VO2max inte är den direkt begränsande faktorn för varken långlångdistans eller kortdistans.
Huruvida VO2max är användbart eller ej är en lite konstig fråga
Ointressant är det inte men det har en begränsande förklaringsgrad för prestationsförmåga eftersom VO2max inte är den direkt begränsande faktorn för varken långlångdistans eller kortdistans.
Huruvida VO2max är användbart eller ej är en lite konstig fråga
Quote from Funbeat user on 20 February 2012, 14:23"Ju fler muskler som vill ha syre desto högre kommer vo2max-värdet att vara. Därav har exempelvis skidåkare och roddare väldigt högt vo2max-värden då de har mycket mer att syresätta.( För en löpare är det därav ett större glapp mellan vo2max-puls och trös
"Ju fler muskler som vill ha syre desto högre kommer vo2max-värdet att vara. Därav har exempelvis skidåkare och roddare väldigt högt vo2max-värden då de har mycket mer att syresätta.( För en löpare är det därav ett större glapp mellan vo2max-puls och trös
Quote from Funbeat user on 20 February 2012, 14:48Vad har då Björgen och Johaug?
Vad har då Björgen och Johaug?