Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningWhat it takes!
You need to log in to create posts and topics.

Okej.

Jag vet att de individuella skillnaderna är enorma, och att alla inte kan blir hur bra som helst, men ändå får jag intrycket av att de som springer vissa tider också tränar ungefär lika hårt. Så jag vill härmed starta den politiskt inkorrekta tråde

Innan vi alla börjar slänga ur oss träningstider kan det vara bra att understryka att all träning inte är optimal träning. En del tränar ju jättemycket utan att det händer så mycket, man har kört fast och bedriver mer nedbrytande träning än utvecklande tr

Med min magra träningsbakgrund kan jag bara svara på första raden:
- milen sub 50 (49:14) togs efter en sommars träning med tre pass på totalt ca 35 km per vecka
Det efter att på våren knappt klarat milen på 60

För att göra sub3 på maran behövde jag i genomsnitt köra 8-10 mil i veckan, och två månader innan loppet stegra de närmsta sex veckornas träning till ungefär 14 mil i veckan. Jag tog mig med det en bit under 3 timmar (som bäst 2.53). På denna grund var ja

Ursäkta, lite OT till Peter här: Det är när jag läser sånt där som jag nästan tror att det finns hopp om livet. 🙂

Hela tråden tror jag handlar om just det, att inge hopp om livet. I alla fall hopp om att det går att bli bättre med den träningsmängd man har i nuläget. 🙂

Inger det hopp eller krossar det allt hopp om jag avslöjar vilka mängder jag låg på när jag klarade diverse tider....?? Det kan ju liksom tolkas på båda sätten tycker jag. Fast mängden säger ju inte allt. I mitt fall tycker jag den säger ganska lite då ja

Eftersom jag dels tränar rätt seriöst och dels lider av en hög ålder (nåja lider gör jag inte) så vill jag påpeka att åldern har betydelse!

Jag sprang under marathonträningen i våras milen (Premiärmilen) på strax över 50 (Jag är inte så noga med sekunderna) - träningen då låg på c:a 35-50 km/vecka...
I veckan fick jag indikationer på att jag ligger mycket bättre till men har inget bra tillfäl

- milen sub 50: 0 - 30 km per vecka
- milen sub 45: 10 - 50 km per vecka
- milen sub 40: 20 - 80 km per vecka
- milen sub 35: 50 - 150 km per vecka