Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningX antal frågor om håll.
You need to log in to create posts and topics.

Varför får man håll? Vad är det som gör så ont? Hur undviker man det? Hur lindrar det när man väl får det?

Läs här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%A4lthugg *wikipedia rules*

Tack så mkt 🙂

Så irriterande för förra gången jag var ut och jogga så gick det så väldigt bra men idag gick det mindre bra.

Provade med sten men nej det hjälpte inte. Får prova att dricka lite mer innan jag sticker ut nästa gång.

Det står att man är otränad....men jag har tränat i många år och har ganska bra värden:-( , andas väll inte rätt då...

Jag är nog iofs inte så vältränad inom jogging kanske. Men tränat på gym i typ 4 år och gått på friskis en hel del i ett halvår så helt otränad kan man inte vara.

Sen tycker jag att det är så konstigt att det kommer ibland bara.

Men men bara hoppas att

För mig kommer håll när jag tar i för mycket. Då kommer andningen i en takt och kroppens rörelser i en annan.

Det försvinner när jag styr andningen till löpstegen. Ex andas ut på tre steg och sen in på tre steg...

För mig kommer det definitivt när jag är otränad - på det jag gör. Dvs när jag gör något jag inte är van vid att göra så får jag lättar håll.

För mig är också brist på syre en säker biljett till håll. Om jag bara kommer ihåg att andas ordentligt så är det aldrig några problem.

Det påstås också att man kan få håll för att ligamenten och musklerna som håller upp magsäck, tarmar m.m. är otränade. Dvs om man har något i magen och springer så måste de jobba och om de är ovana får man syrebrist/kramp i dem.
Krampen kan kanske hävas e

det där med att man ska andas in genom näsan ich ut genom munnen stämmer det?
Tycker att man får in mer syre genom munnen och man behöver ju syre när man tränar