Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningYtterligare en nybörjare
You need to log in to create posts and topics.

Drillar som tvingar dig att simma "effektivt" hjälper alla simmare. Hade jag vart du hade jag börjat alla pass med följande:

200m insim/warm-up
(25m catch-up; 25m 10 kick-switch; 25m double stroke; 25m långa tag; 50m löst)x4 varv

Där

Catch-up= ligg kva

Är inte catch-up lite ifrågasatt numer? Har hört avrådan från kunnigt folk för att den bidra till att träna in ett armläge för nära eller t.o.m. över mittlinjen. Alternativet är "elvan", dvs. armarna ligger som ettorna i 11, axelbredd, men i övrigt som ca

Det stämmer enl mig. När vi köra Catch-up är det med händerna ut vid axelbred. Jag har även haft mins simmare hålla i en platta vridat 90 grader och har de ta på yttre kant. Lite överdrivet men fungera som en övning

Håller med er, finns dock en stor anledning till att jag skulle kört catch-up istället för elvan i detta läge:

Som nybörjare, vilket jag förutsätter att trådskaparen är (utan att öht sett han i vattnet...), är det väldigt få som har koll på vart armarna

Jag tog min första lektion i "crawlkurs för vuxna" igår. Vi fick köra en övning jag inte ens var i närheten av att klara av. Kanske någon här på forumet förstår vad jag gör för fel, min lärare tyckte det såg så rätt ut. Det som hände var följande:

Vi fic

Det ger sig! Jag tar mellan 90-120 bentag på en 25:a med benspark och platta, det betyder att jag kommer typ 25 cm per spark och det är ju inte mycket. Det är bara att kämpa på, även om det känns skitjobbigt just nu. Om du är ihärdig så kommer du kunna be

"Stillaståendet" bör väl bero på stela fotleder. Ofta kan effekten t.o.m. bli att man åker baklänges.

Fast där undrar jag lite alltså, jag har helt perfekt utsträckta fötter och ändå kommer jag ju knappt nån vart. Iofs så är amplituden på mina sparkar inte jättestor.

Det låter som att du böjer för mkt på benen och "cykelsparkar" vilket är det vanligaste felet nybörjare gör. Benen skall vara sträckta/lätt böjda och fotleden sträckt men ändå flexibel. Kraften skall komma ifrån höften och kickarna ska vara små snabba rör

Eh, nä?

Min benspark är utomordentligt bra rent tekniskt sett. Men jag är inte så stark.